Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Hatad och hyllad – inget däremellan

Närbild på man i gråblå kavaj. Foto.
Det har inte varit forskning på heltid i tjugo år för Sameh Egyptson. Han har även hunnit med att starta ett turistföretag som han drivit vid ­sidan av doktorandstudierna. Foto Kennet Ruona

Sameh Egyptsons avhandling är en av de mest uppmärksammade – och kritiserade – som lagts fram i Lund på många år. Från början ett slags fredsprojekt för att främja dialog och samtal mellan teologer inom islam och kristendom har hans forskning tjugo år senare landat i en mer än 740 sidor tjock skrift om politisk islam och dess inflytande och påverkan på Sverige.

Det har skrivits spaltmeter efter disputationen den 10 februari då avhandlingen godkändes av betygsnämnden med rösterna 2–1. Efteråt har kritiken varit hård och avhandlingen har anmälts (se ruta nedan). Själv säger Sameh Egyptson att han fått motta både hat och hyllningar. Inget där­emellan.

– Det enda jag håller med kritikerna om till ett hundra procent är att jag borde ha lagt fram avhandlingen på Statsvetenskapliga institutionen, inte här på HT, säger han.

Grusade förhoppningar

Vissa skulle säga att Sameh Egyptson har bytt spår i sin forskning under de två decennier som han hållit på. Själv menar han att besvikelse och grusade förhoppningar om en dialog mellan teologer från olika världsreligioner har förändrat både honom och inriktningen på hans forskning.

– Jag har alltid strävat efter att förstå. Jag var en naiv idealist och optimist när jag började. Då hoppades jag kunna bidra till en sådan dialog, men jag insåg tidigt att vissa grupper och människor inte vill ha ett öppet samtal. Sedan dess har jag velat förstå varför samtal inte är en framkomlig väg.

Aktiv socialist

Sameh Egyptson växte upp i Egypten i en koptiskt kristen familj. I skolans religions­undervisning framhölls islam som den enda sanna religionen medan kristendom nedvärderades, berättar han. Även om han själv inte är troende – han betecknar sig som agnostiker – är tankarna på barndomens religionsundervisning, präglad av misstänksamhet gentemot andra trosriktningar, något han burit med sig genom livet och velat förändra.

I tonåren var han aktiv socialist och hade stora förhoppningar om en arabisk vår många år innan den blev verklighet. 23 år gammal flydde han från Egypten på grund av sin politiska övertygelse och aktivism. Han kom till Sverige och det var här han tog namnet Egyptson. Från Egypten hade han med sig en universitetsexamen och en examen från Koptiska institutet. Efter studier i islamologi och teologi i Uppsala och Lund blev forskningsområdet ”interreligiösa relationer”.

– Det här var samtidigt som islamiska friskolor började uppmärksammas i Sverige och jag såg att undervisningen ofta liknade den jag fått i Egypten. Jag tycker inte att religionsundervisning ska bedrivas på det sättet, så mitt mål blev att främja dialog och förståelse mellan religioner.

Av de fina orden blev intet

Som relativt ny doktorand deltog han 2004 i en konferens vid al-Azhar-universitetet i Kairo. Han beskriver konferensen som ett möte mellan teologer inom kristendom och islam där många fina ord om samförstånd och dialog yttrades och att det till och med växte fram planer på att teologerna tillsammans skulle skriva en lärobok i religion som skulle kunna användas överallt. Det blev aldrig något med boken och för honom ekade de fina orden om förståelse över religionsgränserna tomma.

Efter konferensen skrev LUM om honom och hans då färska forskningsprojekt. I ­reportaget från 2004 sa han bland annat:

– Vi lever med en mångbottnad religiös, politisk och kulturell konflikt mellan västerlandet/kristendomen och österlandet/­islam. Frågan är vad som är dess viktigaste grund – politiken eller religionen? Skulle man kunna minska konflikten genom att börja beskriva varandras religioner på ett mer objektivt sätt, i stället för utifrån den egna religionens värderingar?

Olika drivkrafter

När han idag får frågan vad som drivit honom att forska vidare under alla dessa år är svaret viljan att förstå varför misstänksamheten mellan religioner är så svår att överbrygga. Men det finns en annan konkret drivkraft också, och den är privat.

– Sverige har blivit mitt nya hemland och jag har fått barn här. Jag vill att Sverige ska fortsätta vara ett öppet land och jag vill inte att vissa skolor ska lära ut religionskunskap på samma sätt som jag blev undervisad när jag var barn. Det har varit en drivkraft när jag skrivit avhandlingen.

Har du ångrat ditt projekt någon gång?
– Många gånger. Jag har blivit hotad och har bara fått skit för allting.

Varför är du så öppen om du hotas?
– Jag är inte feg. Mina föräldrar var inte fega så varför skulle jag vara det? Jag vill leva fritt även om jag möts av hot. Det är sådan jag är som person.

Sameh Egyptsons avhandling

Sameh Egyptson disputerade den 10 februari på avhandlingen ”Global politisk islam? Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige”. Betygs­nämnden godkände med rösterna två mot en. Kritiken handlade bland annat om att begrepp inte förklarades och inte sattes i ett sammanhang samt brister i den vetenskapliga metoden.

Avhandlingen är anmäld till Nämnden för prövning av oredlighet i forskning (Npof). Den har också anmälts till Överklagandenämnden för etikprövning (Önep). Anmälningarna handlar om att namngivna personer pekas ut och att det borde ha funnits ett etikprövningstillstånd. Anmälningarna tar också upp påstådda brister i metoden och att avhandlingen sägs innehålla många felaktigheter.

Vid LUM:s tryckning var ärendena inte avgjorda.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare. 

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.