Utvecklar science center för humanvetenskaper

Siluett av ansikte med infällt foto av rymden. Collage.
Ill: Ground Picture/Shutterstock

I vår börjar det ettåriga pilotprojektet Medveten­skapens hus – ett slags science center, men där laborationerna kan röra mänskliga rättigheter eller språk och sker genom interaktiva konstupplevelser. Förhoppningen är att Medvetenskapens hus ska permanentas.

Porträtt av man. Foto.
Johannes Persson hoppas att Medvetenskapens hus ska öka intresset för ämnena inom HT-fakulteterna. Foto: Johan Persson

– Ofta har den här typen av interaktiva utställningar en naturvetenskaplig eller teknisk utgångspunkt. Nu vill HT-fakulteterna tillsammans med LU:s övriga fakulteter göra något motsvarande om till exempel frågor som mänskliga rättigheter eller demokrati. Eller för den delen klimatfrågor, men från en annan gestaltande utgångspunkt, säger ­Johannes Persson, dekan vid HT-fakulteterna.

Medvetenskapens hus riktar sig till alla. Ett underliggande mål är att försöka nå ut till grupper i samhället som vanligtvis inte besöker den här typen av kunskapsattraktioner. Tanken är att bland annat skolklasser, pedagoger som vidareutbildar sig, SFI-grupper och andra intresserade kan komma till universitetet för att utforska frågor som rör medvetandet. Exempel på sådant som ska gå att utforska är fördomar och omdömesförmåga.

Medvetenskapens hus överskrider fakultetsgränserna. Det är ett samarbete mellan forskare, studenter och universitetets profilområden där verksamheten riktas mot det omgivande samhället. Genom samverkan testas nya modeller och former för att förmedla kunskap.

Under året ska innehållet utvecklas genom samverkan mellan forskare och konstnärer som tillsammans utforskar, arbetar med prototyper, prövar laborativa gestaltningsformer och skapar mindre testutställningar.

Pilotprojektet kommer troligen att ha Akustikhallen på LTH som hemvist. Lokalen lämpar sig för prototypbyggande. Målet är också att göra ”work in progress”, det vill säga publika nedslag på olika platser, till exempel på LUX och Skissernas museum för att visa att medvetenskap verkligen skapar möten mellan naturvetenskap, teknik och humanvetenskap.

– Vi behöver förnya samhällets intresse för vad vi gör inom våra ämnen på HT-fakulteterna och hur de passar ihop med andra vetenskaper. Det bästa utfallet av projektet är om vi lyckas skapa något alldeles unikt i Lund som folk finner nöje i att besöka, säger Johannes Persson.

Nyligen anordnades två möten för att utveckla innehållet i Medvetenskapens hus. Varje möte hade sitt eget tema: det ena ”tid”, det andra ”vem eller vad har rättigheter?”

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English