De IT-relaterade säkerhetshoten blir fler och de legala kraven på hög IT-säkerhet ökar. Krav som även finansiärer och samarbetspartners ställer: är säkerheten inte hög vill de inte samarbeta och minst av allt dela data. Samtidigt kräver verksamheten vid universitetet mer IT-stöd- och tjänster, inte minst i form av lagring och backup.
Gemensamt basutbud
Vid ett välbesökt möte nyligen presenterade universitetsledningen inriktningen för framtidens IT-tjänster vid LU:
• Universitetet ska ha ett basutbud av gemensamma IT-tjänster som täcker verksamhetens generella behov.
• IT-infrastrukturen bör i möjligaste mån var uppbyggd så att den kan stödja både universitetsgemensamma och lokala tjänster.
• Universitetsgemensamma tjänster ska inte anpassas för att stödja lokala tjänster som dubblerar en tjänst i basutbudet.
Ökad likriktning
Framtiden innebär likriktning och en viss centralisering. Enligt vicerektor Viktor Öwall som har frågor om IT-säkerhet och datalagring på sitt bord måste alla i framtiden uppfylla legala krav och säkerhetskrav, annars tillåts det inte av universitetet. Man kommer till exempel inte att kunna installera vilken programvara man vill på sina datorer.
Det basutbud som universitetet ska erbjuda centralt handlar bland annat om datalagring och backup. Tjänsterna ska vara gratis för användarna. Arbetet med IT-tjänsterna är prioriterat och ska gå snabbt. Men innan det är dags för beslut ska verksamheten lämna in listor på de krav man ställer på framtidens IT-stöd och tjänster. Sex till åtta månader efter rektors beslut är tanken att infrastrukturen för lagring och backup ska vara på plats.