Tonsäker koordinator showade i Melodifestivalen

Artist och kör. Foto.
Carola håller sin hand över Tove Mattisson i kören under en mellanakt i Melodifestivalen.

Tove Mattisson kombinerar jobbet som internationell koordinator med en stor kärlek till sång och musik. Nyligen backade hon, tillsammans med sin gospelkör, upp Carola under hennes framträdande i Melodifestivalen.

När Carola firade 40-årsjubileet av låten Främling tidigare i år, gjorde hon det med storartad show i mellanakten under Melodifestivalens fjärde deltävling. Med sig på scenen i Malmö arena hade hon förutom ett gäng dansare också en rödklädd gospelkör. Och om en av de skönsjungande körmedlemmarna kändes bekant i tv-rutan var det förmodligen Tove Mattisson, till vardags internationell koordinator vid LU.

– Vi i kören har några ögonblick vi är extra stolta över, och att producenten för SVT ringde upp och frågade om vi ville köra bakom Carola är definitivt ett av dem. Carola hade hört oss sjunga och tyckte att vi hade ”nice vibes”, säger hon.

Musik och samhällsvetenskap

Musiken har alltid varit en stor och självklar del av Tove Mattissons liv. Hon showade redan som barn, gick estetisk linje på gymnasiet, pluggade musik på folkhögskola och bestämde sig för att utbilda sig till sång­pedagog – men hoppade av. Efter ­några ­roliga men slitsamma år som frilansande musiker bestämde Tove Mattisson sig för att byta bana.

Hon pluggade genus­vetenskap och sedan augusti förra året ­ägnar hon sina dagar åt att hjälpa de studenter vid Samhälls­vetenskapliga fakulteten som vill åka på utbyte. Varje år är det runt 200 av fakultetens studenter som åker iväg. Tove och hennes kollegor stöttar dem såväl inför som under och efter resan.

– Det är som ett enormt, men roligt, pussel som ska läggas. Det som är så tillfredsställande i det här jobbet är när vi får ihop alla lösa trådar. Vi vill göra så många av studenterna som möjligt nöjda och det känns väldigt kul att vi lyckas få iväg 80 procent av de som söker.

Gemenskapen viktigast

Även om jobbet upptar mycket tid är Tove Mattisson mån om att även låta musiken ta plats. Framför allt är kören, som heter Released Gospel Choir och har Malmö som bas, viktig. Den består av tretton kvinnor som alla håller på med musik på hög nivå.

– Vi tillhör ingen kyrka eller religion. Vissa av oss är sekulära, andra troende. För oss handlar det om gemenskap, glädje, att få komma som man är. Gospel handlar om ämnen som berör livet och döden och jag ­tycker inte att jag får samma känslomässiga utrymme i andra genrer.

Världsstjärnan tog kontakt

Att Melodifestivalen var en höjdpunkt i körkarriären råder det inga tvivel om. En annan höjdpunkt var när den amerikanske världsstjärnan, rapparen och producenten Pharrell Williams ville köpa rättigheterna till ett av körens klipp på Instagram.

– Det är när vi står och värmer upp med en av Robin Stjernbergs låtar. Den filmsnutten hade Pharrell Williams hittat och ville använda till ett album han producerade. Så nu är vi med på en låt av Megan Thee ­Stallion, en av de största rapartisterna just nu. Det är ju otroligt.

Musicerar helst med andra

Tove Mattisson planerar att fortsätta musicera och delta i de projekt hon tycker är roliga och givande, både med kören och på egen hand.

– Det är kul att göra sologrejer också, men jag drömmer inte om att skriva en hit och bli känd. Det är roligast att göra musik ihop med andra. Och det måste vara prestigelöst, annars tycker jag inte att det är kul.