Fyra fördelar med doktorandernas konferens

Kvinna utanför Palaestra. Foto.
Sara Winterfeldt ingår i kommittén av doktorander som planerat årets biologikonferens. Foto: Inger Henrekson Ekström

Varje år planerar och arrangerar doktorander vid Biologiska institutionen en konferens för institutionens anställda. Doktoranderna presenterar sin forskning, dessutom deltar seniora forskare, postdocs och gästföreläsare. Sara Winterfeldt tipsar gärna andra institutioner om värdet med en sådan satsning.

1. Övar presentationsteknik. För att ge institutionens doktorander möjlighet att träna på presentationer får alla forskarstudenter delta med var sitt bidrag. Antingen kan man hålla ett klassiskt konferensföredrag på tolv minuter eller ett så ­kallat flash talk på tre minuter, alternativt presenterar man en poster.
  2. Involverar fler. Första förmiddagen arrangeras fem parallella workshops. Dessutom utgör seniora forskare och gästföreläsare jury och delar ut priser till doktoranderna. Kategorierna som doktoranderna tävlar i är bästa konferensföredrag, bästa flash talk samt bästa poster. Priserna består av resestipendier.
  3. Grogrund för inspirerande samarbeten. Konferensen är det enda tillfället under året då hela institutionen får möjlighet att mötas. Evenemanget är ett bra tillfälle även för seniora forskare och postdocs att skaffa sig ett större nätverk och att få överblick gällande exempelvis vilka olika metoder och tekniker som används av andra forskargrupper.
  4. Gemenskap och sammanhang. Mellan 150 och 200 personer brukar delta. Det finns även ett värde i att välja en möteslokal utanför den egna institutionen då närvaron blir mer fokuserad. Biologerna har valt Palaestra de flesta åren samt även bokat LU Konferens för allt praktiskt kring konferensmiddag, teknik, posterställ, etc. Kom ihåg att boka lokal i god tid, och satsa gärna på att klämma in ett pubquiz på konferensen också.