Lunds universitet på plats 85 i QS rankning

bild på universitetshuset. foto.

Lunds universitet har placerats på plats 85 i världen i den årliga rankningen utförd av internationella QS World University Ranking. Det är tio platser bättre än föregående år.

QS har publicerat universitetsranking årligen sedan 2004 och rankingen görs i samarbete med Elsevier. Den 27 juni publicerade QS sin senaste lista (ranking 2024) där 2963 lärosäten utvärderades och 1 503 universitet har rankats.

Lunds universitet har under flera år hamnat bland de 100 främsta och kommer i år på plats 85. Det gör Lunds universitet till Sveriges näst högst rankade lärosäte på QS World University Rankings 2024. Bäst hamnar KTH på plats 73 medan Uppsala universitet är tredje bäst i Sverige på plats 105. Lunds universitet har förbättrat sig tio placeringar jämfört med föregående år, från plats 95 till 85. Det är den bästa siffran sedan 2018 års rankning.

Tre nya mått i år

I år har QS genomfört sin största metodologiska förändring någonsin genom att introducera tre nya mått: Sustainability, Employment Outcomes och International Research Network, samt omkalibrerat viktningen av vissa befintliga indikatorer, nämligen Academic Reputation, Employer Reputation och Faculty Student Ratio.

I dessa tre nya områden ligger Lunds universitet bra till. Allra bäst är Sustainability med en 14:e plats. Lund placerar sig även bra på områdena Academic reputation och International faculty. Resultatet inom Academic reputation grundar sig på enkäter till akademiker runt om i världen om vilka universitet de anser vara bäst inom sitt ämnesområde.

Lunds universitets placering på QS World University Ranking de senaste fem åren:

2020: 92
2021: 97
2022: 87
2023: 95
2024: 85

Universitetens verksamheter är komplexa och de kommersiella rankinginstituten mäter bara vissa delar av verksamheten. Metodologin kan i många fall ifrågasättas. Rankninginstituten förändrar ofta sina sätt att mäta och redovisar inte hur de har gjort. Detta är den huvudsakliga anledningen till att placeringarna förändras från ett år till ett annat. De faktiska skillnaderna kan vara mycket små vilket ändå kan ge stora skillnader i placeringar.

Trots att många universitet är kritiska till dessa rankningar så påverkar de människors bild av och inställning till universiteten. Rankningplaceringar har t ex betydelse för presumtiva studenter, forskarstuderande och samarbetspartners när de av olika skäl ska välja lärosäte.

Mer om rankningar – lu.se

QS World University Ranking