Indien debatterades i Almedalen

Sex personer debatterar på en scen. Foto.
Paneldiskussionen i Almedalen modererades av Yasemin Arhan Modéer (längst till vänster). Paneldel­tagarna var (från ­vänster) Ted Svensson, ­Jakob Skovgaard, ­Malin Mendel, ­Cecilia ­Oskarsson, och ­Henrik Chetan ­Aspengren. Foto: Sandra Jakobsson

Indien är världens största demokrati med en accelererande industrialisering och internationalisering. Vilken betydelse har landets utveckling för Sverige, och vilka möjligheter finns till forskningssamarbeten?
Frågorna debatterades i Alme­dalen i somras.

Indien är en ledande global aktör och det folkrikaste landet i världen med 1,4 miljarder invånare. Ändå är landet relativt osynligt i den svenska samhällsdebatten. Det är ett problem, menar Ted Svensson, föreståndare för SASNET, en verksamhet inom Lunds universitet vars syfte är att främja forskningssamverkan om och med Sydasien.

– Hur Indien positionerar sig i frågor om klimat, handel och pågående regionala och globala kriser får allt större betydelse, även för Sverige.

Snart tredje största ekonomin

Cecilia Oskarsson arbetar för Business Sweden som hjälper svenska företag att öka sin närvaro i Indien. Enligt henne förväntas Indien bli världens tredje största ekonomi inom kort.

– All utveckling händer på samma gång – industrialisering, innovationer och grön omställning, och de utländska investeringarna har ökat radikalt de senaste åren.

Idag är 260 svenska företag etablerade i Indien och varje vecka får Business Sweden nya förfrågningar. Enligt Cecilia Oskarsson sysselsätter de svenska företagen redan 250 000 människor direkt och över två miljoner indirekt.

I denna expansiva fas behöver Indien bygga upp strategiska partnerskap runt om i världen, vilket öppnar upp för Sverige – och i förlängningen Lunds universitet – att ytterligare initiera och fördjupa samarbeten med landet.

Måste förstå Indien

Men Indien är komplext. Malin Mendel, som är SVT:s utrikeskorrespondent i landet sedan 2005, menar att vi behöver förstå Indien bättre för att kunna navigera där.

– Indien har en annan historia än Sverige. Från en av världens tidigaste civilisationer till kolonialism och sen kamp för självständighet, dessutom ett annat geopolitiskt läge. Det ger dem andra utgångspunkter än vad vi har.

Efter sina snart tjugo års liv och arbete i Indien har hon själv fått flera insikter.

– Människor jag möter är ofta väldigt relationsinriktade, flexibla och generösa. Det kan vi lära oss av Indien tycker jag.

Malin Mendel och Ted Svensson är överens om att akademins roll är viktig när Indien bygger samarbetsbroar. Ted Svensson menar att akademin har en oumbärlig roll att spela framöver.

– Vad som händer i Indien politiskt och socialt kommer att ha stor inverkan på internationella relationer och global demokrati­utveckling i synnerhet.

Ökat kunskapsutbyte

Malin Mendel hoppas också på fler kunskapsutbyten mellan indiska och svenska läro­säten.

Hon själv har bidragit till ökad kunskap om Indien genom SVT-serien ”Världens sämsta indier”, där hon tar med komikern David Batra på både äventyr och vardagsliv i Indien. Programmet är ett av SVT:s populäraste, och mängder av människor hör dagligen av sig och ber om fler säsonger.

– Plötsligt har människor i Sverige koll på Indien.

Panelsamtalet i Almedalen arrangerades av SASNET (Swedish South Asian Studies Network) vid LU i samverkan med Utrikespolitiska institutets ”Project for Nordic-India Relations”. I panelen deltog Henrik Chetan Aspengren, Utrikespolitiska institutet, Malin Mendel, SVT, Cecilia Oskarsson, Business Sweden, Jakob Skovgaard, LU och Ted Svensson, SASNET, LU.