Symfoniorkester drar ut på internationell turné

En symfoniorkester på scen. Foto
Musikhögskolans symfoniorkester vid ett framträdande på Malmö Live. foto: Leif Johansson

För första gången sedan pandemin ger sig Musikhögskolans symfoniorkester i höst ut på en veckolång internationell turné. På programmet står tre framträdanden i Polen och Tyskland.

– Internationella gästspel ger en extra nerv. Främst innebär turnén en möjlighet för våra skickliga studenter att visa upp sig i internationella sammanhang, men det är också en chans för oss som utbildningsinstitution att knyta band med andra lärosäten och konserthus, säger Johan Antoni, projektledare för symfoniorkestern.

Ett musikaliskt flaggskepp

– På sikt är målet att orkesterns framträdanden blir en inkörsport till fler samarbeten, både i Sverige och internationellt. Och då inte bara inom klassisk musik.

Musikhögskolans symfoniorkester har funnits sedan 1970-talet och är en del av Lunds universitets konstnärliga fakultet. Trots det känner förmodligen inte alla anställda till att universitetet har en symfoniorkester, tror Johan Antoni.

– Orkestern är ett musikaliskt flaggskepp som förtjänar att lyftas fram som en viktig och unik del av Lunds universitet.

Stor ensemble

Vanligtvis består symfoniorkestern av 70–80 studenter som går kandidat- och masterutbildning i symfoniorkesterinstrument. Ensemblen som reser till Polen och Tyskland är något mindre.

Turnén äger rum den andra veckan i november och inleds med en öppen repetition på Musikhögskolan. Därefter följer konserter i Stettin, Greifswald och i Gdansk. Konserterna inleds med Elfrida Andrées Konsert­ouvertyr i D-dur. Därefter framför solisten Julia Isaksson Franz Liszts första piano­konsert innan konserterna avslutas med Jean Sibelius andra symfoni.