Mer än 100 000 kronor i sjön

Löpare på en gata, bara benen syns. Foto
Lunda­loppet är en viktig del av universitetets friskvårdssatsning. foto: ivan smuk/mostphotos

Var fjärde LU-anställd som anmält sig till Lundaloppet dök aldrig upp till start den 6 maj. Det innebär att anmälningsavgifter och andra kostnader förenade med loppet motsvarande drygt 100 000 kronor kastats i sjön.

Anställda vid Lunds universitet behöver inte själva betala om de vill delta i Lundaloppet. Universitetet bjuder på anmälningsavgift och t-shirt för den som vill. I år anmälde sig totalt 1 072 anställda. Den sammanlagda kostnaden för universitetet uppgick till 475 942 kronor.

278 kom inte till start

När det var dags för start den 6 maj dök 278 LU-medarbetare, 26 procent av de anmälda, aldrig upp. Deras del av den totala kostnaden motsvarar 123 432 kronor.

Universitetets förvaltningschef, Susanne Kristensson, pekar på att många som inte kom till start sannolikt hade fullt legitima skäl. Till exempel sjukdom, skada eller allergi­känningar. Var fjärde anmäld är trots det en anmärkningsvärt hög siffra, anser hon.

– Först och främst är jag glad att många ändå deltar, sedan är det så klart olyckligt att så pass många inte kom till start. Lunda­loppet är en viktig del av universitetets friskvårdssatsning och vi tittar på avgifterna varje år. I nuläget bedömer jag att vi betalar anmälningsavgifterna även nästa år, men det är inget jag kan lova redan nu.

Kan ha giltiga skäl

Roger Alexandersson på LU Service är universitetets kontaktperson gentemot Lundaloppets arrangör IFK Lund. Även han påpekar att många säkert hade giltiga skäl och att några kanske prioriterade att springa förloppen i mars och april och valde bort huvudloppet i maj.

– Men att 26 procent inte kom till start är många. Man får faktiskt lägga lite ansvar på medarbetarna som anmält sig, vad jag vet så är det ingen som ringt eller hört av sig på annat sätt och frågat hur man gör för att avboka.

Anmälningsavgifterna belastar universitetets centrala budget. Därför kanske vissa som anmält sig tycker att det inte spelar någon roll om de avbokar. Det drabbar ju inte dem själva ekonomiskt.

Stor kostnad

– Men det är viktigt att alla faktiskt tänker två gånger på om de avser att genomföra loppet innan de anmäler sig, för det är en stor kostnad för universitetet, säger Susanne Kristensson.

Otydlig information kring hur det går till att avboka har sannolikt också bidragit till att överraskande många inte dök upp på startlinjen.

– Det kan vi säkert bli bättre på. Vi är en grupp som träffas senare i höst och diskuterar upplägget inför nästa år. Men jag tycker att det minsta vi kan göra är att skicka ut ett mejl i god tid före loppet där vi påminner om att det snart är och även beskriver hur man gör om man inte tänker delta och behöver avboka, säger Roger Alexandersson.