1. Information på ett ställe
De blivande studenterna vill slippa klicka sig runt mellan olika webbplatser. De vill också känna sig säkra på att ha hittat all information om utbildningen, utan långa Google-sessioner med massor av flikar i webbläsaren.
2. Jämförbar och jämlik information
I processen att välja utbildning jämför en blivande student alternativ hos olika lärosäten. I letandet är man hjälpt av att kunna känna igen sig när man läser om olika alternativ och man har behov av en tydlig struktur för innehållet och jämförbara informationsbitar. De blivande studenterna vill ha ungefär lika mycket material om de olika programmen och kurserna som man jämför.
3. Sortering på viktigt och mindre viktigt
Långa och snåriga webbtexter är en utmaning för dem som ska fatta sitt utbildningsbeslut. Här vill man ha hjälp med sorteringen av innehållet, genom att vi lyfter upp den viktigaste informationen först. Det ska gå att snabbt kolla av om ett utbildningsprogram ens är möjligt att söka, innan man läser vidare. Här önskar sig också de blivande studenterna mer visualiseringar och annat som hjälper till med överblicken.
4. ”Mänskligt” innehåll och tilltal
Förutom den viktiga informationen vill de blivande studenterna också möta personliga berättelser. I våra porträtt av nuvarande och tidigare studenter – gärna i videoformat – vill man höra berättelser som även täcker in svårigheter under studietiden eller osäkerhet kring studie- och yrkesval. Då kan man lättare identifiera sig och bemöta sina egna tvivel.