Rättsfall under lupp i populär podcast

Porträttbild av juridikprofessorn Christian Dahlman som sitter i en poddstudio.
Christian Dahlman är programledare för podcasten Öppet fall som produceras vid Juridiska fakulteten. Foto: Christian Svensson

Dramatiska rättsfall kartläggs och diskuteras i podcasten Öppet fall. Podden har i dag drygt 15 000 lyssningar per fall och bakom framgångarna ligger mycket hårt arbete från medarbetarna på Juridiska fakulteten.
– Jag lägger drygt hundra timmar på research inför varje avsnitt, säger Christian Dahlman, redaktör och programledare för Öppet fall.

Hur gör man juridik spännande och lyssnarvänligt?

Det är en fråga som Christian Dahlman, professor vid Juridiska fakulteten, har funderat mycket på de senaste åren.

– Många tror att juridik inte kan vara roligt, konstaterar han.

Med podcasten Öppet fall vill han ändra på det. Idén föddes för några år sedan då Christian Dahlman, flitig lyssnare av olika poddar i allmänhet och juridikpoddar i synnerhet, tyckte att det saknades något i utbudet. Den stora mängd true crime-poddar som finns i dag fokuserar på själva brottet och exploaterar enligt honom den mänskliga tragedin. Han ville ha en podd där juridiken och den juridiska argumentationen står i centrum, men som samtidigt är begriplig och tillgänglig för lyssnare som inte är jurister.

– Jag tänkte att om det inte finns en sådan podd på marknaden, får jag väl göra en själv. Tillsammans med några kollegor lyckades jag övertyga prefekten. Vi kom överens om att jag inte skulle få någon ersättning för att göra podden, men däremot en budget för att köpa in teknik och anställa en ljudtekniker.

Elsa Trolle Önnerfors och Christian Dahlman sitter i en studio och spelar in podcast.
Ibland gästas Christian Dahlman i studion av kollegan Elsa Trolle Önnerfors, docent och forskare i rättshistoria. Foto: Christian Svensson

Viktigt att få till en diskussion

De första avsnitten av Öppet fall kom 2019. I fyra delar avhandlades polisutredningen och rättegången mot Thomas Quick. Sedan dess har det blivit ­ytterligare drygt 30 avsnitt, de flesta med Christian Dahlman som programledare och alltid med en inbjuden gäst. Han väljer gärna fall som går att sätta in i en historiskt intressant kontext, som IB-affären, mordet på Olof Palme eller rättegången efter Kreugerkraschen. Men även mer nutida rättsfall har fått egna avsnitt, som encrochaträttegången, busshållplatsmordet 2020 och upphovsrättsåtalet mot Aron Flam.

Behållningen med podden är diskussionerna, tycker Christian Dahlman.

– Öppet fall är ingen intervjupodd, utan en samtalspodd. Den är som bäst när vi som leder podden inte är helt överens. Juridik handlar om just det, att diskutera och argumentera. Det finns massor av gråzoner och oavsett om det handlar om tolkning av lagregler eller bevisvärdering finns det alltid utrymme för diskussion. Och det är det roliga med juridik.

Många reaktioner

Till en början fanns inga förväntningar på hur många lyssnare podden skulle locka. I dag kan Christian Dahlman konstatera att lyssnarskaran har växt stadigt sedan starten – numera har Öppet fall drygt 15 000 lyssningar per rättsfall.

Och responsen är nästan uteslutande positiv.

– Jag får ofta mejl med beröm och kunniga kommentarer från lyssnare och det ger energi att göra nya avsnitt, säger Christian Dahlman.

Några enstaka gånger har det kommit negativa reaktioner. En vittnespsykolog som fick kritik i Öppet fall skrev exempelvis till universitetets rektor och hävdade att han blivit utsatt för förtal. Rektor tillsatte en utredning som kom fram till att Öppet fall inte brutit mot lagen eller pressetiska principer.

Ägnar mycket tid åt research

Att producera Öppet fall tar mycket tid. Christian Dahlman uppskattar att han lägger ungefär 25 procent av sin arbetstid på podden. Men väldigt lite av den tiden tillbringar han inne i studion. Det som är mest tidskrävande är förarbetet.

– Poddformatet ska kännas autentiskt och spontant, men ofta är det som låter bäst väl förberett. Jag lägger ungefär hundra timmar på att göra research inför varje avsnitt. Jag går igenom domar, förundersökningsprotokoll och tidningsarkiv och läser böcker om den historiska kontexten. Jag läser in mig på själva fallet, men försöker också hitta intressanta fakta runtomkring.

Den stora arbetsbördan till trots trivs Christian Dahlman med att jobba med podden. Och att den är viktig för institutionen är tydligt.

– Podden checkar i boxen för tredje uppgiften väldigt bra. Öppet fall har definitivt bidragit till att fakulteten blivit mer synlig.

Så lyckas du med podden – Christian Dahlmans bästa tips

Okej ljud. ”Det är tråkigt att lyssna om det låter burkigt. Spela in med riktig mikrofon, inte den som finns i mobilen. Och lägg en tjock duk på bordet du sitter vid”

.• Lyssna på den du pratar med. ”Det är en svår konst att lyssna på andra i en poddsituation eftersom man är så fokuserad på vad man själv har förberett sig på att säga. Men försök att undvika parallella monologer, lyssna på och svara varandra istället”.

Kill your darlings. ”Postproduktionen är jätteviktig. På varje poddtimme av Öppet fall spelar vi in cirka tre timmar. Så fram med saxen, här måste man vara lite osentimental och klippa bort detaljer man gillar men som stör flödet”.

Kontinuitet. ”Vill man bygga en relation till lyssnarna gäller det att hålla produktionen uppe. Jag ser många poddar som ger upp efter ett par avsnitt. Det krävs en viss uthållighet för att bygga upp en skara av lojala lyssnare”.

En lista över fler podcaster som produceras i universitetets regi finns på lu.se/poddar.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English