Skolornas matematiktävling avgjordes i Lund

Ett stort gäng ungdomar uppställda för foto. Foto
Årets deltagare i finalen av Skolornas matematiktävling som avgjordes i Lund. Foto: Hampus Tjernqvist

Från Luleå i norr till Malmö i söder. Den geografiska bredden bland finalisterna var stor när Skolornas matematiktävling nyligen avgjordes i Lund.

Sedan 1961 har Svenska matematikersamfundet arrangerat Skolornas matematiktävling för gymnasister. Tävlingen, som fokuserar på problemlösning, är öppen för alla elever på landets naturvetenskapliga och tekniska gymnasieprogram och brukar locka ett tusental deltagare från mellan 150 och 200 skolor.

Efter en kvalomgång på elevernas respektive skolor väljer samfundets tävlingskommitté ut 25 deltagare som bjuds in till den stora finalen som arrangeras vid något av landets lärosäten. I år hade turen kommit till Lunds universitet och Matematikcentrum.

Snillen upptäcker sin potential

– Tävlingen har genom åren varit ett tillfälle då unga matematikintresserade upptäckt sin potential för matematik och uppmuntrats att fördjupa sig i ämnet. För många har det varit en möjlighet att bygga nätverk och få kontakter i Sverige, men också ute i världen, säger Frank Wikström, universitetslektor i matematik och medlem i Svenska matematikersamfundets tävlingskommitté.

Två killar med diplom. foto
Olle Rehnquist och John Hedin fick dela första­platsen. Foto: Hampus Tjernqvist

Under fem timmar fick de 25 gymnasisterna gnugga sina geniknölar för att lösa sex intrikata problem. Finalen blev mycket spännande och resultatet var ovanligt jämnt. Årets förstaplats delades mellan John ­Hedin från Lars-Erik Larssongymnasiet i Lund och Olle Rehnquist från Hvitfedtska i Göteborg. Vinnarna belönades med 25 000 kronor och en studieresa till Cambridge – tack vare bidrag från den svenske matematikern Torsten Ekedahls familj och fondförvaltaren Brummer & Partners.

Internationella matematikolympiaden

Resultatet från finalen ligger också till grund för uttagningen av det svenska laget till den internationella matematikolympiaden, dit Sverige skickar ett lag med sex deltagare.

– Skolornas matematiktävling har betytt väldigt mycket för matematikämnet. Det är ett utmärkt forum för att hitta nya mattetalanger från hela Sverige, säger Frank Wikström.