Rekordmånga doktorer pryddes i hatt och krans

Nypromoverade doktorer i hatt. Foto.

31 maj ägde universitetets stora högtid, doktorspromotionen, rum. 266 doktorer pryddes i kransar och hattar tillsammans med 15 hedersdoktorer. Samtidigt kreerades 67 jubeldoktorer.

Det var alltså rekordmånga doktorer som promoverades detta år, som så ofta i strålande solsken. Doktorspromotionen är universitetets stora högtid. Under en högtidlig ceremoni i Lunds domkyrka promoverades de doktorer som under det senaste året avslutat sin forskarutbildning och försvarat en doktorsavhandling vid Lunds universitet. Vid ceremonin promoverades även fakulteternas hedersdoktorer. De doktorer som promoverades för 50 år sedan kreerades till jubeldoktorer.

BILDSPEL PÅ FLICKR

Kransflickorna
Några av de som promoveras
Några av de som promoveras 2
Gruppbild på alla med kransar.
Gruppbild på alla med hattar.

Antal doktorer

• Doktorer efter avlagda prov: 266 st
  • Deltager: 243 st
  • Absens: 23 st
  • Jubeldoktorer: 67 st
  • Deltager: 37 st
  • Absens: 30 st
  • Hedersdoktorer: 15 st

Hedersdoktorer 2024

Bland årets hedersdoktorer fanns bland andra skådespelerskan Pernilla August och journalisten Samir Abu Eid

Mer om fakulteternas hedersdoktorer 2024 och deras hedersdoktorsföreläsningar på Lunds universitets hemsida

Promotionsceremonin i Domkyrkan direktsändes. För den som vill se den i efterhand kommer den att finnas tillgänglig på Lunds universitets sida om promotionen

I processionen går fakulteterna i följande ordning:
•    Teologiska fakulteten
•    Juridiska fakulteten
•    Medicinska fakulteten
•    Tekniska fakulteten
•    Konstnärliga fakulteten
•    Humanistiska fakulteten
•    Samhällsvetenskapliga fakulteten
•    Ekonomiska fakulteten
•    Naturvetenskapliga fakulteten

Promotionsakten inleddes med hälsningsord från rektor och följs sedan av de 9 fakulteternas promotioner, då nya doktorer och hedersdoktorer promoveras och de doktorer som promoverades för 50 år sedan kreeras till jubeldoktorer. Hela promotionsakten genomförs på latin.

De nya doktorerna och hedersdoktorerna tar emot hederstecken (insignier); doktorshatt eller lagerkrans, doktorsring och diplom. Jubeldoktorerna tar emot ett nytt diplom.

Före den filosofiska fakultetens promotion bärs lagerkransarna in av kransflickorna som anländer till Domkyrkan med häst och vagn.

I promotionsakten ingår salut med kanonskott, en hyllning till doktorerna, som utförs av Wendes artilleriregemente.

Information om doktorspromotionen vid Lunds universitet