36 procent av LU:s externa anslag går till kvinnor

Av alla externa anslag som forskarna vid Lunds universitet har mottagit de senaste fem åren har 36 procent av pengarna gått till kvinnliga sökande. Mest jämställda anslagsgivare är privata stiftelser och fonder.

Att kvinnliga forskare får en mindre del av forskningsanslagen är ett känt faktum. Nu visar statistik som avdelningen Forskningsservice har tagit fram för LUM:s räkning att Lunds universitet inte utgör något undantag.

Mellan 2018 och 2022 delade externa finansiärer ut drygt 10,7 miljarder kronor i forskningsanslag till forskare verksamma vid Lunds universitet. Av dessa gick 3,9 miljarder, eller 36 procent, till kvinnliga forskare. Totalt gick 4 219 forskningsanslag till manliga forskare och 3 106 till kvinnliga.

Stiftelser och fonder har mest jämställd utdelning

Ser man till finansiärerna är det tydligt att privata anslags­givare, det vill säga stiftelser och fonder, inte bara har delat ut flest anslag de här åren utan också är mest jämställda i sitt givande – 47 procent av anslagen därifrån har gått till kvinnliga forskare. Minst jämställd fördelning av anslagen hittar vi inom kategorin svenska företag. Av anslagen därifrån gick inte mer än 23 procent till kvinnliga forskare. EU tilldelade 31 procent av sina anslag till kvinnor och motsvarande siffra för statliga svenska finansiärer var 35 procent.

Ändå har forskningspengarna till kvinnliga forskare ökat för varje år under den här perioden. År 2018 fick kvinnorna 31 procent av pengarna och 2022 hade siffran stigit till 41 procent.