Förstudie klar om karriärvägar för TA-personal

Hur universitetet kan stärka TA-personalens möjligheter till kompetensutveckling och karriär­vägar har utretts under våren. Nu är förstudien klar.

För att säkra universitetets tillgång till kompetent personal inom administration och teknik framöver presenterar förstudien åtta förslag på utvecklingsområden.

Förslagen bygger dels på synpunkter och tankar från chefer och medarbetare, dels på kunskap som hämtats in från undersökningar och rapporter. Det berättar Åsa Berglund, chef för sektionen Juridik och dokumenthantering och den som har tagit fram förstudien.

– Sammanfattningsvis handlar förslagen om att stärka möjligheten till intern rörlighet, att förbättra stödet i utvecklingssamtalen, att stärka och bredda introduktionen för nyanställda samt att se över titlar och befattningar, säger hon.

Svårt att rekrytera inom vissa områden

Hur universitetet ska säkra den framtida chefsförsörjningen är en av frågorna som Åsa Berglund har utrett. Vilka kompetenser som universitetet har svårt att rekrytera och behålla är en annan.

– Inte så överraskande är det inom framför allt IT som det är svårt att rekrytera. Men det gäller ju inte bara hos oss.

Nu är förstudien överlämnad till förvaltningschef Susanne Kristensson som tillsammans med HR driver det fortsatta arbetet. Förstudien finns på Medarbetarwebben.