Undersöker karriärvägar för TA-personal

Kvinna med glasögon. Foto
Åsa Berglund. Foto: Privat

En förstudie om hur LU kan stärka kompetensutvecklingen och karriärvägarna för TA-personalen har inletts.
– Målet är att vi ska kunna rekrytera och behålla duktiga administratörer och tekniker och säkerställa att vi har den kompetens som framtiden kräver, säger Åsa Berglund som leder studien.

Hon är chef för sektionen Juridik och dokumenthantering och ska vara klar med förstudien den 30 juni i år.

– Den kommer att innehålla en beskrivning av hur det ser ut nu, önske­mål om vad som skulle behövas och konkreta förslag på hur man ska uppnå det, säger Åsa Berglund, som ser som sin viktigaste uppgift att lyssna.

Personalomsättning och kompetenser

Det planerar hon att göra via nätverksträffar, intervjuer, enkäter och samtal. Särskilt fokus ska läggas på hur universitetet ska arbeta med att säkra chefsförsörjningen i framtiden.

Frågor som ska utredas är till exempel vilka kompetenser inom TA-området som universitetet har svårt att rekrytera och behålla. Hur personalomsättningen ser ut och vilka utvecklings- och karriärmöjligheter som finns idag.

Stöds av HR

– Jag kommer också att titta på hur andra lärosäten och organisationer arbetar och hur de arbetsrättsliga frågorna ser ut för dessa personalgrupper, säger Åsa Berglund, som har lång erfarenhet av personaladministration inom den offentliga förvaltningen.

I arbetet med förstudien får hon bland annat stöd av sektionen HR.