Höga elpriser slår hårt mot MAX IV

Forskningsanläggningen MAX IV från ovan. Foto
MAX IV:s direktör Olof Karis ser mycket stora finansiella risker för MAX IV med de höga el­priserna. FOTO: PERRY NORDENG

Den anläggning vid LU som förbrukar ojämförligt mest energi är MAX IV. Där har man inlett ett arbete för att hantera elkostnaderna. Varje krona elpriset stiger med leder till en mycket stor ökning av driftskostnaden. Denna osäkerhet är svår att hantera för en bidragsfinansierad verksamhet.

– Alla synkrotronljuskällor är stora konsumenter av el och ställs nu inför samma utmaning. MAX IV tillhör de nyaste anläggningarna med relativt hög energieffektivitet och hållbara lösningar på plats, men vi ser trots detta mycket stora finansiella risker, säger MAX IV:s direktör Olof Karis.

Situationen på elmarknaden är extra­ordinär, understryker han:

– Givet oförutsägbarheten fokuserar vi nu på analys och att få fram så bra beslutsunderlag som vi kan. Under tiden går vi igenom alla möjligheter att skära i kostnaderna och vi har bland annat infört ett tillfälligt anställningsstopp.

Svårt göra prognoser

Maria Nordh är fastighetschef vid Statens fastighetsverk där hon har ansvar för bland annat de fastigheter som LU hyr.

– Jag tror att elpriserna blir tuffa för våra hyresgäster. Priset springer iväg och är mycket svårt att prognosticera, säger hon.

Driftel och verksamhetsel

Enligt Statens fastighetsverks avtal med universitetet står fastighetsägaren för driftelen (fastighetselen), det vill säga den el som krävs för att fastigheten ska fungera. Till exempel el för att driva pumpar, olika system och utebelysning. Den största biten, cirka 70 procent av den totala elförbrukningen, är verksamhetsel och den betalar LU. Till verksamhetsel hör bland annat den el som går åt till att driva datorer, servrar, innebelysning, laboratorier, kylar och frysar.

Universitetet hyr följande fastigheter av Statens fastighetsverk: Universitetshuset, Kungshuset, Historiska museet, Tornblad­institutet, Arkeologen, Palaestra, Musikhögskolan i Malmö, Botan och Ekonomicentrum samt Studentskegården.