Myndighetskapitalet buffert när hyror och elpris skenar

Lunds universitet riskerar hyreshöjningar för vissa lokaler på bortåt tio procent den 1 januari nästa år. LU Byggnads prognos är att genomsnittshöjningen hamnar på 6 procent. Ett sätt att klara av höjningarna är att använda myndighetskapitalet.

Universitetets hyreskontrakt med Akademiska Hus innehåller en klausul om att hyrorna räknas upp med inflationen mätt i konsumentprisindex, KPI. Oktobersiffran styr nästa års hyror och Riksbankens prognos är att KPI-ökningen blir 9,8 procent i oktober i år. Det skulle i så fall betyda hyreshöjningar på lika mycket för de lokaler där avtalen säger att hela KPI-ökningen också blir hyreshöjningen.

– Det stämmer. Våra hyresavtal är KPI-indexerade och som statligt bolag kan vi inte höja hyran mindre än så eftersom det skulle strida mot konkurrenslagstiftningen och riskera att missgynna de aktörer som inte hyr av oss, säger Peter Anderson, CFO (ekonomi­chef) vid Akademiska Hus.

Över hundra hyresavtal

En viss lindring går att finna i att Akademiska Hus har över hundra hyresavtal med Lunds universitet och alla ser inte likadana ut. I vissa avtal läggs hela KPI-ökningen på hyran den 1 januari nästa år, i andra avtal är det mindre.

– Det är ett spann mellan 65 procent och 100 procent av KPI-ökningen som läggs på hyran, säger Peter Anderson.

I ett mejl till LUM skriver LU Byggnads chef Åsa Bergenudd att de flesta hyres­avtalen har ett index på 75 procent och att hyresökningen uppskattas bli cirka 6 procent nästa år om KPI-siffran hamnar på 8 procent.

Finns en oro

Inom verksamheten finns en oro för att dyrare energi och kraftigt höjda hyror kan leda till färre nyanställningar.

– Vi är fullt medvetna om det och det är oerhört olyckligt om det skulle bli så, för vi har också som mål att stärka Kunskaps­sverige, säger Peter Anderson.

Går att hantera

Ett sätt att hantera höga hyror och elräkningar är att använda myndighetskapitalet. Tim Ekberg, universitetets planeringschef, bekräftar att det är en möjlighet.

– Det går alldeles utmärkt att använda myndighetskapitalet i sådana här situationer. Det skapar viss trygghet att vi har ett ganska stort myndighetskapital.

Han påpekar också att LU och alla andra myndigheter kommer att, åtminstone delvis, kompenseras för de ökade kostnaderna i samband med den årliga omräkningen av myndigheternas anslag, den så kallade pris- och löneomräkningen.