Intresse finns för att ta emot afghanska forskare

Porträtt av man.
Pär Svensson är internationell koordinator och arbetar bland annat med placering av riskutsatta internationella forskare. Foto: Gabriella Gut

Det finns ett stort intresse vid universitetet för att ta emot forskare från Afghanistan.
Såväl universitetsledningen som samtliga tillfrågade fakulteter är beredda att bidra med vad som krävs för ett sådant mottagande.

Det är Pär Svensson vid Internationella avdelningen på sektionen Externa relationer som samordnar arbetet med riskutsatta forskare vid Lunds universitet inom ramen för ”Scholars at Risk”, SAR. Han har precis vinkat av en av de två syriska forskarna som universitetet tog emot 2020, professor Moheiddin Homeidi från Ebla University i Aleppo.
– Han var väldigt tacksam för sin tid på SOL och har nu fått en ny fristad på Norges tekniska och naturvetenskapliga universitet i Trondheim, berättar Pär Svensson.

Från Nationalmuseet i Raqqa

Den andre riskutsatte forskaren är Anas Al Khabour från Nationalmuseet i Raqqa. Han har ett halvår kvar vid LUX, och där­efter har LU inte fler forskare inom SAR-samarbetet.
Bakgrunden nu är att SAR-Sverige (med 21 svenska lärosäten som medlemmar) har beviljats 17 miljoner kronor för mottagande av forskare från Afghanistan. Så många som 1500 ansökningar från det nu näst intill helt stängda landet har kommit in till Scholars at Risk-kontoret i New York.
– Ett stort problem är att 85 procent av de som sökt inte kommer ut ur Afghanistan, säger Pär Svensson, och SAR har nu också mycket jobb med att hantera alla dessa ansökningar.

Absolut en chans

LU har ingen aktiv placering på gång, men på en förfrågan via Pär Svensson har rektor ställt sig positiv till att skjuta till de pengar som medfinansieringen kräver för en forskare därifrån.
– Så det finns absolut en chans, och vi bygger gradvis upp den möjligheten, menar Pär Svensson.
Det förs också diskussioner kring möjligheten att avsätta ett stipendium för en masterstudent från Afghanistan. Raoul Wallenberginstitutet har vidare beviljats medel från SIDA för att ta emot tre personer från Afghanistan som dels ska kunna driva projekt, dels ges möjlighet att delta i kurser vid universitetet.

FOTNOT: Läs intervjuerna med de två syriska forskarna i tidigare LUM. Se relaterade artiklar nedan.

SAR I VÄRLDEN

SAR är ett globalt nätverk med över 500 medlemsuniversitet i 42 länder som stödjer och försvarar principerna om akademisk frihet och försvarar mänskliga rättigheter för forskare runt om i världen. Nätverket stödjer utsatta forskare genom att ordna fristäder vid medlems­universiteten. Huvudkontoret ­ligger på New York University.

SAR I SVERIGE

Lunds universitet blev medlem 2014 och totalt har 22 placeringar av riskutsatta forskare gjorts i Sverige sedan dess. Göteborgs universitet har tagit emot flest. Övriga mottagaruniversitet förutom Lunds är Södertörns högskola, Mittuniversitetet, Linnéuniversitetet och universiteten i Stockholm, Malmö och Uppsala samt Karolinska institutet. I Sverige är 21 lärosäten medlemmar och SAR-Sverige träffas cirka en gång per termin för att utbyta erfarenheter och planera gemensamma aktiviteter.
De två syriska forskare som LU har tagit emot har båda under första året finansierats till hälften av SAR och hälften av LU, och under andra året till hundra procent av LU.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English