Jenny Palm ny föreståndare för Internationella Miljöinstitutet (IIIEE)

Porträtt på Jenny Palm
Jenny Palm

Jenny Palm har blivit utsedd till föreståndare för Internationella Miljöinstitutet och Lena Neij, som varit tillförordnad föreståndare under 2021, kommer att återgå till att fokusera på forskning. Jenny är sedan 2017 professor i hållbar stadsutveckling vid IIIEE och tillträder sin nya roll den 1 februari.

Fredrik Andersson, som är ordförande för Internationella Miljöinstitutets styrelse och professor vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, har lett rekryteringsprocessen.

– Jag är mycket glad att Jenny Palm har accepterat att ta på sig rollen som föreståndare för Internationella Miljöinstitutet under de kommande åren. Hennes tydliga vision för institutet är starkt grundad i den existerande strategin och den redan inslagna och framgångsrika vägen. Hennes inkluderande ledarskap skapar engagemang och det kommer att passa institutet mycket väl. Jag är tacksam för engagemanget och stödet från styrelsen, institutets personal och Lunds universitet under rekryteringen.

Accelerera omställningen till hållbart samhälle

Jenny Palm säger att hon är väldigt hedrad över möjligheten att få leda Internationella Miljöinstitutet.

– Organisationen har så många styrkor, men den viktigaste styrkan är vår dedikerade och engagerade personal och våra ambitiösa studenter, där alla arbetar för att bidra till institutets utveckling. Internationella Miljöinstitutet ÄR personalen och studenterna, och vi har den fantastiska förmånen att ha och även ständigt få in nya excellenta medarbetare och studenter. Jag är en stor anhängare av vår existerande vision där det framgår att vårt uppdrag är att bidra till att finna lösningar som gör att vi accelererar omställningen till ett hållbart samhälle.

Lösningsorienterad approach

I framtiden vill hon att Internationella Miljöinstitutet fortsätter att ha en lösningsorienterad approach både gällande forskningen och utbildningen.

– Vi ska svara på de stora klimat- och hållbarhetsutmaningarna som vi möter och vi ska göra detta i samarbete med våra partners i samhället och inom akademin som finns lokalt, regionalt, nationellt och över hela världen.

– Tvärvetenskap är nyckeln till att nå en hållbar omställning och jag kommer att arbeta för att vi vidareutvecklar både inter- och transdisciplinär forskning och utbildning. Men framför allt vill jag att Internationella Miljöinstitutet utvecklas som en attraktiv arbetsplats, där personal och studenter kan mötas, samarbeta och engagera sig i massor av pågående diskussioner och debatter. Institutet ska vara en mötesplats där man helt enkelt gillar att hänga.

Fredrik Andersson, ordförande för Internationella Miljöinstitutets styrelse
fredrik [dot] andersson [at] nek [dot] lu [dot] se (fredrik[dot]andersson[at]nek[dot]lu[dot]se) , 046-222 86 76

Jenny Palm, Föreståndare Internationella Miljöinstitutet
jenny [dot] palm [at] iiiee [dot] lu [dot] se (jenny[dot]palm[at]iiiee[dot]lu[dot]se) , 046-222 02 42