LTH redan igång med att definiera egna profilområden

Portrått av man. Foto.
Heiner Linke, prorektor för LTH med särskilt ansvar för forskning. Foto: Charlotte Carlberg Bärg

Under det senaste året har LTH arbetat med att definiera profilområden för att synliggöra sin starka forskning, dra nytta av vetenskapliga synergier, mobilisera kompetens och knyta samman forskning med samverkan och nyttiggörande.

– Vår spetsforskning identifieras genom profilområdena – en kraftsamling som ger oss bättre förutsättningar att bidra till lösningar på samhällsutmaningar, säger Heiner Linke, prorektor för LTH med särskilt ansvar för forskning.

Utifrån de 26 intresseanmälningar som kom in i samband med fakultetens utlysning av profilområden i juni 2021, formades 13 initiativ som bjöds in till utlysningens andra del. Deadline för detta steg har varit och i mitten av april genomförs intervjuer som leder till ett slutligt urval i maj.

– I september drar arbetet i gång inom de nya profilområdena som blir ett tiotal, säger Heiner Linke.

Att kartlägga akademiska styrkeområden är inte nytt för Heiner Linke. Han är ledamot i en vetenskaplig expertgrupp med 39 internationella vetenskapsprofiler som utvärderar tyska lärosätens excellensstatus under en fyraårsperiod. Att bli utnämnd som excellensuniversitet i Tyskland har stor betydelse för lärosätets framtida finansiering, forskningssamverkan och söktryck hos studenter.

– Processen är ett spänningsfält där politik och akademi möts – inte helt olikt våra nationella utvärderings­processer för att bedöma vetenskaplig styrka. Att få vara med på Tysklands utvärderingsresa ger inspiration till den resa vi själva gör på LTH just nu, säger Heiner Linke.