Professor fälls för avvikelse från god forskningssed

Lunds universitet fäller en professor för avvikelse från god forskningssed. Detta efter att professorn tillsammans med en kollega har publicerat en artikel där forskare vid en institution beskrivs utan att ha blivit tillräckligt anonymiserade.

Artikeln anmäldes i mars 2019 till Åbo universitet där professorns kollega och medförfattare vid tiden för publiceringen av artikeln var anställd.
I september samma år fick Lunds universitet kännedom om misstankar om oredlighet i forskning rörande artikeln som publicerades 2018. Eftersom professorn har sin anställning vid Lunds universitet har därför även Lunds universitet utrett ärendet.

Anmälan till Åbo universitet handlar om en vetenskaplig artikel om kulturen vid en verklig akademisk institution. Metoden som använts är s.k ”at-home ethnography”, studier av personers, i detta fall forskarnas, hemmaplan.

Enligt anmälan är forskarna som beskrivs i artikeln lättidentifierade trots att namnen ändrats. Artikelns beskrivning misstänks även innehålla faktafel och påhittade uttalanden och de forskare som beskrivs har inte tillfrågats eller meddelats om studien. I anmälan nämns också att artikeln skulle kunna få negativa konsekvenser för de forskare som beskrivs. Även uppgifter i ett e-brev har enligt anmälan förfalskats.

Lunds universitet har låtit göra en utredning och anlitat en sakkunnig. Universitetet kan konstatera att professorn brutit mot gängse forskningsetiska principer, särskilt rörande respekten för kollegor som utan sin vetskap gjorts till forskningspersoner. Personerna går att identifiera i texten och har inte gjorts tillräckligt anonyma. Forskningspersonernas personliga vägval, så som de beskrivs, kategoriseras i vissa fall som negativa.

Universitetet menar att professorn olovligen använt information som kommit fram i en förtroendesituation kollegor emellan. Med publiceringen har professorn heller inte tagit ansvar för de eventuellt negativa konsekvenser som artikeln kan ge för forskningspersonerna.

Lunds universitet finner att professorn gjort sig skyldig till avvikelse från god forskningssed så som det är definierat i Lunds universitets Riktlinjer om handläggning av ärenden som rör misstänkt avvikelse från god forskningssed vid Lunds universitet (STYR/855).

Ärendet lämnas nu vidare till Ekonomihögskolan, EHL, för vidare hantering.

Artikeln har avpublicerats efter att anmälan kom in till Åbo universitet.

Sedan den 1 januari 2020 är det Nämnden för utredning av avvikelser från god forskningssed som handlägger ärenden som rör misstänkt avvikelse från god forskningssed.
Misstankar om allvarliga avvikelser från god forskningssed, så kallad oredlighet i forskning (fabricering, förfalskning och plagiat), hanteras sedan 1 januari 2020 av den nationella Nämnden för prövning av oredlighet i forskning.

En anmälan om misstänkt oredlighet kan delas upp i flera delar beroende på om det förekommer olika typer av frågeställningar. De olika delarna utreds då av båda nämnderna som separata ärenden.