Så ska universitetets citeringar öka

Eva Åkesson sitter ner i sitt arbetsrum och håller ihop händerna samtidigt som hon tittar till vänster.
Eva Åkesson, professor vid Kemisk fysik, arbetar med att analysera forskningsproduktion. Foto: Jan Olsson

Chansen till hög rankning ökar om citeringarna i topprankade tidskrifter blir fler. Det svåra är att nå dit. För att lyckas har universitetet anlitat en expert på rankning och analyserat tio års publiceringar.

Trots att Lunds universitet är forskningsintensivt och har expanderat forskningen de senaste tio åren så har andelen citeringar i topprankade tidskrifter minskat. Utvecklingen är densamma vid andra svenska lärosäten: forskningsfinansieringen och publiceringsvolymen har ökat, men andelen högciterade artiklar har inte hängt med.

Större förståelse för hur och vad rankningsinstituten mäter ska förhoppningsvis bidra till att vända utvecklingen.

– Till exempel har vi nog inte riktigt förstått hur viktigt det är med artiklar som bygger på internationella samarbeten med andra universitet. Och samarbeten med näringslivet är ännu viktigare, faktiskt mer än vad jag och säkert många med mig har trott, säger Eva Åkesson, som har universitetsledningens uppdrag att analysera forskningsproduktion.

Universitetet får fel namn

Universitetet har anlitat rankningsexperten Daniel J. Guhr som konsult fram till december. Bland annat ska han öka förståelsen för hur rankningsinstituten viktar olika indikatorer och bidra till att LU rapporterar ”rätt”.

Ett exempel på misstag som ibland inträffar, men som bör vara enkelt att komma till rätta med, är att ange rätt namn på universitetet där artikelförfattarna är verksamma. Rätt är Lund University, inte University of Lund. Fel namn på lärosätet gör att Lunds universitet kan gå miste om eventuella citeringar.

Tio års publiceringar under lupp

En annan del i arbetet för att öka citeringarna är den analys som gjorts av publiceringar från 2012 till 2022 där man bland annat har tittat på antal artiklar och hur mycket de citerats. I analysen har man även försökt hitta mönster för såväl lågciterade som högciterade artiklar, vilka likheterna är mellan artiklar som citeras i hög grad och vad som skiljer dem från artiklar som inte citeras lika mycket. Sådana publiceringsmönster ger en hint om var den största förbättringspotentialen finns.

– Det gör att vi lättare ser våra styrkor och svagheter, men även att vi lär oss vad som faktiskt ger genomslag, säger Eva Åkesson.

Samarbeten viktiga framåt

På frågan om hur LU ska öka antalet citeringar i topprankade tidskrifter beskriver hon samarbete med näringslivet och med internationella toppuniversitet som två vägar framåt. Fler gästforskare och större satsningar på så kallade sabbaticals där LU-forskare tillbringar en längre tid vid ett annat universitet är två exempel. Fler förslag än så vill hon inte ge.

– Det vill jag att man ska fundera på ute på fakulteterna, för jag tror det är olika saker som krävs inom exempelvis humaniora och den tekniska fakulteten. Vi hoppas att analysunderlaget som tas fram ger fakulteterna underlag för deras verksamhetsplanering.

– Vi ska sitta ner med varje fakultetsledning nu i september och oktober och presentera deras publiceringsdata. Sedan hoppas vi att det stimulerar och engagerar dem att jobba vidare tillsammans med sina institutioner