Uppåt för Lund på QS-rankningen

Porträttbild av Kristina Eneroth framför universitetshuset i Lund.
– Vi hade lite tur med QS-rankningen i år, ­säger vicerektor Kristina Eneroth, och varnar för tuffare konkurrens framöver. Foto: Kennet Ruona

Lunds universitet klättrar tio placeringar till plats 85 på den prestigefulla QS-rankningen men faller lika många placeringar, till plats 165, på den så kallade Shanghai­rankningen.
Nu arbetas det frenetiskt för att öka LU-forskarnas internationella genomslag så att universitetet även i framtiden rankas som ett av de 100 bästa i världen.

Att vara ett topp 100-universitet signalerar kvalitet och attraherar studenter och forskare från hela världen. Det blir enklare att få finansiärer och underlättar samarbeten med företag, organisationer och internationella toppuniversitet.

Tidigare i sommar offentliggjorde en av de tyngsta rankningsaktörerna, QS World University Rankings, listan som visar att Lunds universitet klättrar från plats 95 till 85. En anledning är att QS-rankningen i år lagt till några nya parametrar i mätningen, bland annat hållbarhet – ett mått där LU placerar sig i den absoluta världstoppen med plats 14.

– Det är verkligen kul, men konkurrensen är tuff och det kommer att märkas framöver. Vi hade lite tur i QS-rankningen i år eftersom hållbarhetsfrågorna viktas tyngre samtidigt som relativt många universitet valde att stå över och inte rapportera in data kring hållbarhet. Det var frivilligt i år, men nästa år blir det obligatoriskt och då talar mycket för att konkurrensen hårdnar, säger Kristina Eneroth, vicerektor med ansvar för samverkan och internationella frågor.

Mobilitetsprogram ska öka utbyte

En bred satsning på ökat internationellt genomslag och synlighet ska bidra till att LU förblir ett topp 100-universitet. Men då gäller det att vända den negativa utvecklingen med allt färre citeringar i topprankade tidskrifter (se artikel intill).

Men fler citeringar är inte den enda vägen framåt. Ett mobilitetsprogram på fakultetsnivå sjösätts. Programmet gör det möjligt för forskare och lärare att i större utsträckning ha utbyte med, och arbeta vid, ett antal så kallade ankaruniversitet runt om i världen som LU ska ha nära samarbete med.

Mer lättillgänglig utbildningsinformation

En annan åtgärd är att universitetet ska använda medlemskapet i den brittiska nyhetsförmedlaren The Conversation mer och bättre. Ofta plockar andra medier upp forskningsnyheter därifrån och i medlemskapet ingår att forskare kan få professionell hjälp att publicera sig populärvetenskapligt.

Ökat internationellt genomslag för utbildningarna är också en del i satsningen. Utbildningsinformationen på webben ska bli mer tillgänglig och lättöverskådlig, utbudet av utbildningar ses över och internationella doktorandkurser inrättas.

Fotnot: Tillsammans med Shanghairankningen och Times Higher Education (THE) räknas QS som en av de tre stora och mest betydelsefulla rankningsaktörerna. Times Higher Education offentliggör sin rankning i slutet av september.