Två forskare får prestigefyllt ERC-anslag

Porträttbilder på forskarna. Foto.
Per Augustsson och Filipe Pereira får ERC Proof of Concept-anslag. Foto: Kennet Ruona och Håkan Röjder

Per Augustsson vid LTH och Filipe Pereira vid Medicinska fakulteten har tilldelats Proof of Concept-anslag från Europeiska forskningsrådet (ERC) i den första omgången 2024.

ERC annonserade idag 100 nya Proof of Concept-anslag, varav totalt tre tilldelades forskare i Sverige.

Proof of Concept är endast öppet att söka för forskare som tidigare har fått ERC-anslag. Anslagen är på 150 000 euro vardera och ska hjälpa forskare att överbrygga klyftan mellan deras spetsforskning och praktisk tillämpning av resultaten, inklusive tidiga faser av kommersialisering.

Per Augustsson, docent i biomedicinsk teknik, och hans forskargrupp studerar bland annat om hur ljud kan användas för att sortera och separera celler från blodprover. I det nya projektet fokuserar han på metastaserande cancer och utveckling av utrustning för att följa sjukdomsprogression vid bröst- och prostatacancer.

Filipe Pereira, professor i molekylärmedicin, och hans forskarteam har utvecklat en metod för att omprogrammera cancerceller till immunsystemets vaktposter, dendritceller. Dessa celler är viktiga för att stärka kroppens förmåga att bekämpa cancer. Det nya projektet syftar till att konstruera ett "fordon" som ska leverera instruktionen för att omvandla cellerna.

Under 2024 finns det två ansökningsomgångar för Proof of Concept-anslag, med en total budget om 30 miljoner euro. Finansieringen är en del av EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa.

ERC Proof of Concept Grant till Filipe Pereira – Medicinska fakultetens webbplats

ERC Proof of Concept till Per Augustsson – LTH:s webbplats

Pressmeddelande om Proof of Concept-anslagen – Europeiska forskningsrådets webbplats