Hållbarhetsfestival i Lund!

Hållbarhetsfestivalen

Som avslutning på årets Hållbarhetsvecka blir det en späckad festivaldag med intressanta, roliga och hållbara aktiviteter lördagen 28 april kl 11-16. Återigen uppmärksammas all den kunskap och allt engagemang som finns för hållbarhetsfrågor i Lund.

– I år hålls festivalen på fantastiska Stenkrossen, som i all sin verksamhet genomsyras av hållbarhet och uppfinningsrikedom, säger Josefin Madjidian från den ideella föreningen Synaps som arrangerar festivalen för tredje året i rad.

Under dagen kommer Stenkrossen att fyllas med aktiviteter för vuxna och barn, det blir eko-marknad, workshops, musik, klädbyte, sticklingsbyte med mera. Med anledning av hösten val hålls en debatt om hållbarhetsfrågor med Lunds lokalpolitiker. Hur vill partierna arbeta för en hållbar framtid och vilka miljöfrågor är viktigast i valet?

Träna och städa samtidigt

Det finns också möjlighet att testa nya trenden plogging, där du kan träna samtidigt som du hjälper till att hålla Lund fritt från skräp. Emily Boyd, professor och föreståndare för Lund University Centre for Sustainability Studies (LUCSUS), intervjuas om hur klimatförändringar påverkar omställningen till ett hållbart samhälle, i en live-inspelning med podden Influenced By Nature.

– Vi ser fram emot en fantastisk dag som visar att det är möjligt att leva på mer hållbara sätt, säger Josefin Madjidian från Synaps.

Festivalen riktar sig till allmänheten och är gratis att besöka. Arrangör är den ideella föreningen Synaps Lund i samarbete med Lunds universitets Hållbarhetsforum, Lunds kommun och Stenkrossen.

Håll utkik på Synaps facebooksida för festivaluppdateringar!