Så jobbar länder med underrättelseanalys och informationsinhämtning

Statsvetaren Tony Ingesson förklarar hur länder jobbar med underrättelseanalys och informationsinhämtning

Med anledning av Rysslands invasion i Ukraina förklarar forskaren i underrättelseanalys Tony Ingesson hur Sverige och flera andra länder jobbar med att få insyn i andra länders hemliga militära planer.

Hur skaffar sig länder underrättelseinformation rent praktiskt? Hur fungerar signalspaning? Vilka är utmaningarna med att förstå Putins avsikter? USA har läckt information om Rysslands planer - ser vi ett trendbrott i underrättelsanalys?

Dessa frågor besvaras av underättelseforskaren och statsvetaren Tony Ingesson i klippet ovan.

Tony Ingesson, bitr. universitetslektor, underrättelseanalys
tony [dot] ingesson [at] svet [dot] lu [dot] se (tony[dot]ingesson[at]svet[dot]lu[dot]se), 0736-18 20 49