Forskningsresan till Ryssland blåstes av över en natt

Porträtt av man. Foto.
Geologiprofessor Birger Schmitz tvekade inte en sekund att ställa in sin planerade forskningsresa till Ryssland. Foto: Johan Joelsson

Birger Schmitz hade precis lagt sista handen vid planeringen inför vårens forskningsresa till den ryska floden Lynna. Då gick Putin in i Ukraina och allt fick sättas på vänt. Frågorna som nu gnager i geologiprofessorns huvud är av både praktisk och moralisk karaktär.

Resan i maj skulle bli vårens höjdpunkt. Äntligen skulle Birger Schmitz få komma tillbaka till Lynna öster om Sankt Petersburg och återse sin vän och kollega, en geologi­professor från Moskva. Tillsammans skulle de bo i ryssens enkla datja precis vid flodbrinken. Där skulle de samla ihop några hundra kilo sediment som sedan skulle skickas till Lund för analys.

Viktig resa

¨Resan var viktig för Birger Schmitz. En dansk forskargrupp hade nyligen ifrågasatt dateringen av hans hypotes om att en 466 miljoner år gammal asteroidkollision orsakade en istid på jorden – resultat som mestadels bygger på geologiskt material från Kinnekulle. Genom att hitta extraterrestriska korn även från Lynna skulle Birger Schmitz kunna daska till danskarna på de vetenskapliga fingrarna en gång för alla. Så blev det inte.

– Dagen efter att resan var färdigplanerad inledde Ryssland sin fullskaliga invasion av Ukraina. Det kändes konstigt att händelser utanför min kontroll förändrade allt. Men forskningsresan är ju så klart fullkomligt irrelevant när man betänker det hemska och otäcka som just nu sker, säger ­Birger Schmitz.

Oklart om fler resor

Den 2 mars uppmanade regeringen svenska lärosäten att omedelbart avbryta alla samarbeten med statliga institutioner i Ryssland och Belarus. Pågående samarbeten på individnivå – som i Birger Schmitz fall – får fortsätta så länge säkerhetspolitiska ­aspekter beaktas. Men om det blir några fler forskningsresor till Lynna för Birger Schmitz är i dagsläget oklart.

– Vi har pratat lite löst om att skjuta på resan till i höst. Men frågan är om det går att åka då. Och om jag vill. Det säkerhetspolitiska läget ser helt annorlunda ut nu, säger han.

Mejlkontakt med rysk kollega

Efter invasionen av Ukraina har Birger Schmitz haft mejlkontakt med sin ryske kollega. De har med åren kommit varandra nära och ryssen har vid flera tillfällen varit i Lund och hälsat på. Det är med tungt hjärta som Birger Schmitz nu tvingas ta ställning. För den ryska invasionen har inte bara satt käppar i hjulen för geologispetsforskningen. Den har även väckt moraliska betänkligheter. Är det rätt att fortsätta arbeta med den ryske kollegan efter den totala förödelse som hans ledare skapar i Ukraina? Kan man upprätthålla ett samarbete när man samtidigt står bakom alla sanktioner som EU och omvärlden riktar mot Ryssland?

– Min första tanke är att det rör sig om en vän och forskarkollega. Han är inte Ryssland. Men det är verkligen inte enkelt. Kanske är det tur att jag inte kan åka dit, då behöver jag inte reda ut detta moraliska kaos, säger Birger Schmitz.