Rektor: LU ska vara en akademisk fristad för krigsutsatta

Porträtt av man.
Inga studenter ska kastas ut från universitetet, lovar Erik Renström. Foto: Kennet Ruona

Rektor Erik Renström försäkrar att Lunds universitet inte kommer att kasta ut några studenter på grund av kriget i Ukraina.
– Tvärtom ska universitetet vara en fristad för anställda och studenter som påverkats av kriget. Vi fryser alla institutionella forskarsamarbeten med Ryssland och Belarus, men de individuella kontakter som redan finns kan fortsätta.

Rektors främsta fokus just nu ligger på Ukraina och på hur man kan stötta den ukrainska akademin. Han menar att den vuxit på senare år och blivit en större del av samhället. Med drygt 44 miljoner invånare gissar han att en miljon människor är en del av akademin.
– Som medmänniska känner man för hela det ukrainska folket, men till skillnad från organisationer som Röda korset vars kärnuppgift är humanitärt bistånd ska universitetet fokusera på sina kärnuppgifter forskning och utbildning, säger Erik Renström.

Fullfölja sina utbildningar

Han menar att det mest akuta är att hjälpa ukrainska studenter att fullfölja sina utbildningar. Han får mycket mejl både från studenter som redan är här och sådana som vill komma hit.
– Ett sätt att hjälpa kan vara att finansiera deras studieavgifter här och kanske även deras levnadsomkostnader.
Erik Renström tror också på ett utökat uppdrag för Scholars at Risk, SAR, som är ett internationellt nätverk för att ta emot och ge studenter, lärare och forskare på flykt en akademisk fristad.
– Vi kommer att tillföra extra medel för att stödja studenter och forskare, men det kommer inte att räcka, säger han och hoppas att privata stiftelser och donatorer vill hjälpa till.

Stark vilja att stötta

Just nu upplever han en mycket stark vilja och önskan från människor både inom och utom universitetet att stötta Ukraina. Många har hört av sig med anledning av seminariet som arrangerades i mars där bland annat stödprogrammet hos Development Office (tidigare Donatorrelationer) för studenter och anställda som påverkats av kriget presenterades (se sidan 21).
När regeringen gick ut med att alla samarbeten och all kontakt med ryska statliga institutioner skulle avbrytas berörde det för Lunds universitets del 23 ryska och tre belarusiska institutioner samt utbytes­avtal med fyra ryska lärosäten. Erik Renström såg inte på det regeringsbeskedet med helt blida ögon.
– Akademins utgångspunkt är att vi bygger kontakter på en lite djupare nivå än politikens och diplomatins. Politik och akademi är nära, men ska vara åtskilda, säger han.

Ryska samarbeten på paus

Dessutom menar Erik Renström att regeringen fingrade på universitetens autonomi i och med det påbudet. Någon vecka senare gjorde utbildningsministern ett förtydligande och sa istället att ”samarbetena skulle pausa med sikte på att återupptas”.
– I det känner jag mig mer hemma och bekväm, säger rektor.
På frågan om hur universitetets enskilda forskare ska tänka kring de individuella samarbeten de har med ryska forskare, svarar rektor att de får fortsätta på ett bra och ansvarsfullt sätt.
– Om man känner tveksamhet så ska man diskutera det med sin prefekt eller fakultetsledning.