Hållbara städer och samhällen i fokus på ny forskningsfestival

Affisch 1.
Our Future City sker på en stor scen på Campus Helsingborgs innergård. Samtalen är populärvetenskapliga och riktar sig till den breda allmänheten. Samtliga scensamtal kommer att livesändas.

Kan mode någonsin bli hållbart? Hur ställer vi om till miljösmart e-handel? Och vilken roll ska universiteten ha i framtidens samhälle? Det är några av de ämnen som diskuteras under forskningsfestivalen Our Future City den 7-10 juni på Campus Helsingborg. Evenemanget görs tillsammans med Helsingborgs Dagblad och sker under den stora stadsmässan H22.

Our Future City kan enklast beskrivas som ett forskningspräglat mini-Almedalen. Programpunkterna är baserade på punkt 11 i Agenda 2030 mål för hållbar utveckling med fokus på hållbara städer och samhällen.

– Our Future City är Lunds universitets bidrag till den stora stadsmässan H22 som äger rum i Helsingborg i sommar. Vi har tillsammans med våra forskare, näringsliv och offentlig sektor skapat en forskningsfestival med populärvetenskapliga samtal om framtidens hållbara samhälle och stad, säger Charlotta Johnsson, rektor på Campus Helsingborg, Lunds universitet.

Helsingborgs Dagblad  är medarrangör, vilket bland annat innebär att den välrenommerade journalisten Heidi Avellan, politisk chefredaktör på Helsingborgs Dagblad, kommer att vara huvudmoderator.

– Det här är några av ödesfrågorna i vår tid. Ett viktigt uppdrag för oss på HD är att driva och stimulera debatt och lyfta angelägna perspektiv. Att göra det utifrån vetenskap, forskning och fakta är helt avgörande för att vi ska kunna fatta rätt beslut för framtiden. Därför är den här forskningsfestivalen viktig och något vi vill vara med och arrangera, säger Marcus Ekdahl, chefredaktör och ansvarig utgivare på Helsingborgs Dagblad.

Läs en längre artikel om Our Future City här.

Här finns programmet för Our Future City/H22.