Slopade julbord och fikor inom gemensamma förvaltningen

Ett fat med kanelbullar. Foto.
Nu är det slut med slentrianmässiga bullfikor inom den gemensamma förvaltningen. Foto: Tommy Söderström/Mostphotos

Den gemensamma förvaltningen vid LU brottas med en ansträngd ekonomi. Dess ledning har därför beslutat om en rad sparåtgärder. Bland annat slopas mötesfika och julbord.

Förvaltningschef Susanne Kristensson berättar att det finns ett budgeterat underskott på 45 miljoner. Även om vissa underskott är planerade mot kapital – det vill säga att det finns överskottskapital sedan tidigare som kan täcka kostnaden – har ledningsgruppen för gemensamma förvaltningen identifierat en rad sparåtgärder som gäller för 2023.

I ett mejl till LUM skriver Susanne Kristensson vad som gäller i år:

Inga internat. ”Det gäller de internat LU själva anordnar inom sektionerna. Endagsmöten på annan arbetsplats för till exempel verksamhetsplanering är okej”.

Inga fikor på UFLG (universitetsförvaltningens ledningsgrupp), GFLG (gemensamma förvaltningens ledningsgrupp) eller på möten inom sektionerna. ”Sektionsgemensamma fikor är okej, men de ska hållas varannan vecka eller mer sällan”.

Resor ska begränsas till ett minimum. ”Om det är resor som bekostas inom ram ska bara en person per tillfälle få åka”.

Inget julbord. ”Internrepresentationen ska minska. Julbord ersätts med jultallrik eller kostnadsmässigt motsvarande”.

Ingen förvaltningsfest. ”Men vi behåller föreläsningarna på eftermiddagen, eventuellt med mingel efteråt”.

Inom den gemensamma förvaltningen jobbar drygt 900 personer, enligt uppgifter från 2021.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English