Rankningskonsulten varnar: ”Stora konsekvenser att falla ur topp 100”

Ett kurvdiagram. diagram.
Det är viktigt att finnas kvar på åtminstone en av de riktigt "tunga" rankningslistorna. Annars kan konsekvenserna bli obehagliga, varnar rankningsexperten Daniel J. Guhr.

Lunds universitet har i flera år kanat utför på de tre viktigaste rankningsinstitutens listor. Idag är man ett av de 100 bästa universiteten i världen endast på en av listorna och på den är det bara fem platser ner till 100-strecket. Daniel J. Guhr är expert på rankningens betydelse och vet vilka konsekvenserna kan bli om fallet fortsätter.

– Tappar man topp 100-platsen hos samtliga de tre stora betyder det bland annat att länder som sponsrar sina elitstudenter med stipendier inte överväger Lund längre och att framgångsrika universitet runt om i ­världen hellre söker partner och samarbetar med andra universitet än Lund.

Stora risker

Andra risker är att finansiärer försvinner och att samarbeten med organisationer och företag blir lidande. Färre toppforskare söker sig till LU, samma sak med studenter, både från Sverige och internationellt. Pudelns kärna är att LU:s attraktionskraft skulle minska.

– Lund blir helt enkelt ansett som ett universitet på nedåtgående och fördelarna man har genom att vara ett topp 100-universitet skulle försvinna över en natt. Konsekvenserna skulle i bästa fall bli obehagliga och i värsta fall rent skadliga, säger Danel J. Guhr som tidigare har anlitats som rådgivare av bland andra LU.

Närbild på man i vit skjorta och slips. Foto.
Det skulle vara en stor nackdel för LU att inte längre rankas bland de 100 bästa universiteten, menar Danel J. Guhr. Foto: Privat

Det finns 24 rankninglistor som bedömer universitet efter olika kriterier. Dessa väger olika tungt, men ett av de viktigaste är anseende som baseras på enkätundersökningar. Citeringar och publiceringar väger också tungt. Andra kriterier är till exempel hållbarhet och andel studenter som får arbete efter utbildningen.

Tre tunga listor

Tre listor anses som mer betydelsefulla och de som universitet i allmänhet framhåller i sin marknadsföring. Åtminstone så länge universiteten rankas som ett av de 100 bästa på dessa listor, bland över 18 000 universitet runt om i världen. De tre stora är: Times Higher Education (THE), Quacquarelli Symonds (QS) och Academic Ranking of World Universities, ARWU, ofta kallad Shanghairankningen.

Redan 2009 hamnade LU utanför Shanghairankningens topp 100. 2020 hände samma sak på THE. På QS-listan rankades LU i fjol på plats 95, en nedgång sedan 2014 då universitetet låg på plats 60.

Signalerar excellens

– Lunds universitet är känt över världen. Det är ett globalt varumärke och målet måste vara att stanna kvar bland topp 100 på QS-rankningen och att ta sig in bland de 100 bästa på THE, säger Daniel J. Guhr.

– Att rankas topp 100 på någon av dessa tre signalerar excellens. Att vara topp 100 på samtliga innebär att universitetet tillhör den absoluta eliten i världen.

Ett annat skäl till varför det är viktigt att vara topp 100 hos QS och THE är att de två rankninglistorna når ut till flest. Och det oavsett om det gäller presumtiva studenter och deras familjer, media, politiker, arbetsgivare eller stipendieorganisationer.

Skarp regional konkurrens

– Jag skulle säga att marknadsföra sig som topp 100 är en starkare kvalitetssignal än att säga att man rankas på till exempel plats 92, säger Daniel J. Guhr.

Han menar att topp 100 är särskilt viktigt för Lunds universitet. LU tävlar med högkvalitativa lärosäten i regionen. Bland andra Köpenhamns universitet, Stockholms universitet, Uppsala, KTH, Chalmers och Karolinska.

– I den konkurrensen är det viktigt att kunna kalla sig ett topp 100-universitet.