Gamla lagar funkar på ny teknik

Kvinna med sjal. Parkerade cyklar i bakgrunden. Foto
Juristen Ana Nordberg forskar om immaterialrätt och patenträtt. Foto: Jan Olsson

Goda förkunskaper i ett ämne är grunden för att kunna använda AI-verktyg på ett bra sätt och kritiskt reflektera över det ­material som tas fram.

Det menar Ana Nordberg, lektor på Juridiska institutionen som i sin forskning inom immaterialrätt och patenträtt ofta närmar sig ny teknik och hur den påverkar samhället.

Studenter måste få hjälp att lära sig att skriva bra promptar (anvisningar) och att tänka kritiskt kring det material som verktygen producerar. För att kunna göra det krävs att man redan har kunskap i ämnet, menar Ana Nordberg.

Kritiskt tänkande

– Jag ser inte mig själv som en lärare vars huvuduppgift är att utvärdera studenter. Jag är här för att lära dem och då ingår att lära dem att tänka kritiskt, men också hur de ska göra för att hitta bra material och hur de bör ta sig an materialet och bearbeta det.

– Gör man så som lärare så kan studenterna använda vilka verktyg de vill, säger hon.

Handlar det om uppsatser kräver hon att studenterna redovisar hur de har gått till väga och vilka delar som är framtagna med hjälp av AI-verktyg. Självklart måste det finnas ett rejält mått av originalitet i uppsatsen, anser hon. Studenter som förlitar sig på AI får dåliga betyg.

Äldre regler kan användas

I samhället i stort tror människor ofta att det som är nytt inte regleras av lagar och bestämmelser. Men det stämmer sällan, menar Ana Nordberg. Även om befintliga regler inte är skrivna för det som är nytt går de ofta att applicera på det nya.

– Inom akademin kan till exempel de regler som finns kring källhänvisningar och vad som ska betraktas som plagiat även användas på material som tas fram med hjälp av ny teknik.