Fortsatt kultursamarbete efter missad KIC

Porträtt av kvinna.
Anna Lyrevik arbetar vidare med samarbetsprojekten inom kultur.

– Det hade så klart varit roligare om vårt konsortium hade fått kultur-KIC:en, men det viktigaste är att vi deltagit och utvecklat idéer och samarbeten som kommer att fortsätta.
Det säger Anna Lyrevik, som arbetat med den stora EU-ansökningen om innovativa kultursatsningar, EIT Culture & Creativity, som kom på andra plats efter det konsortium som Uppsala universitet ingår i.

Anna Lyrevik är rektorsråd och ordförande i den styrgrupp som för Lunds universitets del arbetat med konsortiet ”Creative Futures” med målet att få den KIC, (Knowledge and Innovation Community) som ses som världens största innovationssatsning på kulturella och kreativa sektorer och näringar.

I en andra omgång

Det konsortium som EU nu har utsett, Innovation by Creative Economy, ICE, med Uppsala som enda svenska lärosäte, kan räkna med att få upp till 800 miljoner kronor om året under 15 år. Det är dock många som är med och delar på den kakan; företag, regioner, städer, kulturinstitutioner och lärosäten. Den breda samverkan krävs för att få eller vara delaktig i en KIC. Lunds universitet finns representerat i tre av totalt nio sådana – en med inriktning mot livsmedel, den så kallade food-KIC:en som Lund också sökte huvudvärdskapet för, i klimat-KIC:en samt i EIT Raw Materials.
– Det kan mycket väl bli så med kultur-KIC:en också, att vi kommer med i en andra omgång, säger Anna Lyrevik, och berättar att ICE kommer att göra utlysningar till våren 2023 för start i januari 2024.
– Då planerar vi att söka.

Levande plan B

Under hela arbetsprocessen med kultur-KIC:en, som pågått i två år, har man varit medveten om spelreglerna och att bara ett konsortium kan vinna.
– Det innebär att vi har en levande plan B, säger Anna Lyrevik som är glad över att ingen av de hundra partners som ingår i Creative Futures har dragit sig ur samarbetet efter beskedet om den uteblivna KIC:en i somras.
Själva konsortiet upplöses vid ett avslutande möte i slutet av september, men samarbeten och idéutveckling fortsätter i en annan form. Lunds universitet är det enda svenska lärosätet i Creative Futures, som letts av finska Aalto-universitet och där ytterligare 18 länder ingått.

Koppla ihop strategier

På hemmaplan vill Anna Lyrevik och KIC-gruppen arbeta med att koppla ihop de strategier som pågår inom hela LU:s utbildning, forskning och samverkan, att få in mer av de konstnärliga ämnena och perspektiven, med den externa kultursamverkan som satts igång under de gångna två åren.
– Vi ska jobba vidare under hösten både lokalt och regionalt. Vi har ännu inte inventerat alla möjligheter till tvärdisciplinära samarbeten där kultur och kreativitet är bärande element, och det dyker ständigt upp nya. Det rör på sig hela tiden.

Horizon-ansökan

Creative Futures har dessutom en stor Horizon-ansökan på gång om policyutveckling inom kulturella och kreativa näringar. Den ger cirka 60 miljoner kronor under två, tre år.
– Om den går igenom kommer vi ett steg närmare kultur-KIC:en, säger Anna Lyrevik.
Hon vet inte vad som avgjorde kampen mellan Creative Futures och det vinnande konsortiet med Uppsala universitet, eftersom hon varken har fått se deras ansökan eller EIT:s Governing Boards bedömning.
– Men just nu arbetar vi på med de starka idéer vi tror på och hoppas att det räcker hela vägen i mål.