Om du har klagomål som rör din utbildning
Om du tycker att universitetet inte följer reglerna för din utbildning kan du lämna ett klagomål. Här får du veta hur du går till väga för att framföra klagomål, vilka rättigheter och skyldigheter du har, samt vart du kan vända dig för stöd.
Som student har du självklart rätt till både en utbildning av hög kvalitet och en bra studie- och arbetsmiljö. Om du upplever att universitetet brister när det gäller till exempel
- bemötande
- handledning
- utbildningens kvalitet
- handläggningstider
har du möjlighet att lämna in klagomål till universitetet.
Så gör du för att framföra ett klagomål
Om du vill framföra synpunkter på en kurs eller ett program utan att få individuell återkoppling, kan du lämna dem via de anonyma kursvärderingar som regelbundet genomförs.
Vill du däremot få individuell återkoppling på de synpunkter du lämnar kan du läsa mer om hur du gör nedan.
Och om du behöver stöd eller hjälp med ditt klagomålsärende kan du alltid vända dig till din studentkår eller Studentombudet – se kontaktinformationen här intill.
Börja med att ta reda på fakta kring rättigheter och ansvar, vad som gäller för just din utbildning, och om din fakultet har särskild information om klagomål.
Rättighetslistan
I universitetets rättighetslista kan du läsa om dina rättigheter och ditt ansvar som student, till exempel när det gäller examination, kursplanering och arbetsmiljö för studenter.
Rättighetslistan för Lunds universitets studenter
Kurs- och utbildningsplaner
I kursplanen eller utbildningsplanen finns beskrivet vad som gäller för din aktuella utbildning. Du hittar planerna på sidorna för respektive kurs och program.
Som student kan du också kontakta din studentkår eller Studentombudet för stöttning eller vägledning.
Särskild information om klagomål hos din fakultet
Du kan läsa mer om hur klagomål hanteras på just din fakultet på fakulteternas externa webbplatser:
I första hand ska du söka en lösning hos den det berör. Det innebär oftast att du kontaktar din lärare på utbildningen. Det kan också vara en person som har ett övergripande ansvarsområde, till exempel kursansvarig eller programansvarig.
Vid behov kan ärendet tas vidare till studierektor, prefekt eller motsvarande för att försöka nå en lösning. Om du som student anser att frågan inte lösts på institutionsnivå, kan du lyfta frågan till berörd fakultetsledning via dekan eller prodekan.
Se särskilda sidor gällande trakasserier och sexuella trakasserier, och disciplinförseelser, så som fusk.
Studentklagomål kan bli ärenden som diarieförs hos Lunds universitet. Detta gäller exempelvis vid trakasserier eller disciplinförseelser och ärenden där beslut behöver fattas. I dessa fall blir klagomålet en så kallad allmän handling. Detta innebär att klagomålet blir offentligt och att vem som helst kan begära att få ta del av det.
Om du inte blir nöjd
Om du inte blir nöjd med hanteringen av ditt ärende hos din institution eller fakultet kan du vända dig till rektor med ditt klagomål. Du kan läsa mer om hur du gör för att vända dig till rektor med ett klagomål och vilka typer av ärenden som berörs i riktlinjerna nedan.
Kontaktinformation
Lunds universitets studentkårer
lus [at] lus [dot] lu [dot] se
Lunds universitets studentkårers webbplats
Studentombudet vid Lunds universitets studentkårer
Mobil: 070-456 66 13
studentombud [at] lus [dot] lu [dot] se (studentombud[at]lus[dot]lu[dot]se)
Studentombudets webbplats
Universitetets kontaktperson för Rättighetslistan
Oskar Cornelius
oskar [dot] cornelius [at] stu [dot] lu [dot] se