Inga generella ersättningslokaler när Universitetshuset renoveras

Foto på det vita universitetshuset i Lund.
Renoveringen av Universitetshuset skjuts fram till 2025. Foto: Mikael Risedal

Universitetshuset hålls stängt mellan 2025 och 2028 för renovering. Under den tiden är det upp till varje verksamhet att själv hitta ersättningslokaler för sina evenemang och ceremonier.

Planen var att Universitetshuset skulle stängas helt redan efter sommaren nästa år. Nu har projektet blivit försenat. Lena Eskilsson, prorektor och den som leder styrgruppen som arbetar med Universitetshuset, ser både för- och nackdelar med att startskottet för renoveringen skjuts fram till mitten av 2025.

– Nu hoppas vi kunna ha huset öppet även under hösten 2024. Men det innebär å andra sidan att man skjuter fram allting, vilket känns jobbigt eftersom huset sedan ska vara stängt i fyra år. Det är väldigt lång tid, säger hon.

Omfattande renovering väntar

Anledningen är att renoveringen är omfattande. Samtliga tekniska system, det vill säga ventilation, el och rördragningar, ska förnyas. Brandskydd och tillgänglighet ska ses över, köket i källaren bytas ut och en bemannad reception ska byggas. Samtidigt som det mesta behöver moderniseras är huset ett statligt byggnadsminne.

– Minsta förändring måste stämmas av med Riksantikvarieämbetet, konstaterar Lena Eskilsson.

Måste hitta andra lokaler

Under den tid som Universitetshuset är stängt – vilket i nuläget alltså beräknas pågå mellan 2025 och 2028 – måste de evenemang som normalt arrangeras där, som examensceremonier och professorsinstallationer, hållas någon annanstans. Lena Eskilsson säger att universitetet inte kommer att tillhandahålla några ersättningslokaler.

– Det finns så olika behov. Vi har små masterprogram med trettio studenter som har sina ceremonier där, men vi har också Samhällsvetenskapliga fakultetens graduation ceremony med 500 studenter. Därför är det svårt för oss att säga ”här är en ersättningslokal”. I styrgruppen har vi sagt att det får vara upp till varje verksamhet.

Som exempel på alternativa lokaler nämner hon LUX aula, stora salen i AF-borgen och Stadshallen. För att få hjälp med att boka andra lokaler kan man, precis som i dag, vända sig till LU Konferens.

Finansieringen diskuteras

En sak som styrgruppen också diskuterar handlar om hur finansieringen ska lösas ­efter renoveringen. I dagsläget faktureras den verksamhet som arrangerar ett evenemang i huset i efterhand av LU Byggnad, men det kan komma att ändras.

– Vi har inte landat i hur vi ska lösa det ännu, men vi tittar på olika modeller. Vi vill fylla huset med liv och rörelse och vi vill att fakulteterna ska boka seminarier där så att studenter ska ha en anledning att gå dit. Men om det blir väldigt dyrt och komplicerat, kommer de att göra det då? Det är sådana frågor vi tittar på.

Bokningsstopp

I dagsläget är det tillfälligt stopp för bokningar av lokaler i huset, eftersom Statens fastighetsverk behöver göra provtagningar som kan vara störande. När arbetet med provtagningarna är klart ska det gå att boka lokaler igen. Lena Eskilsson försäkrar att alla bokningar som hittills är gjorda för 2023 och 2024 fortfarande gäller.

Under projekteringsfasen kommer LU i samråd med Statens fastighetsverk att hitta lösningar för användningen av Universitetshuset. Aktuell information om lokalbokning i Universitetshuset uppdateras löpande på medarbetarwebben.lu.se. Sök på ”Boka lokal”.