Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Klart med flygutbildning på Ljungbyhed

Foto: Mikael Risedal
Foto: Mikael Risedal

Det blir Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet (TFHS) som tilldelas de återstående 20 studieplatserna för den statligt finansierade trafikflygarutbildningen inom yrkeshögskolan. Utbildningen förläggs till Ljungbyhed.

Beslutet innebär att TFHS kommer utbilda 20 elever per år de närmaste fyra åren med start april 2014. Flygverksamheten i Ljungbyhed, där det bedrivits flygutbildning sedan 1910, är därmed tryggad för lång tid framöver. Beslutet sträcker sig fram till och med 2019.

– Vi är i dag inte bara glada för TFHS del, utan också för alla de svenska ungdomar som i framtiden får möjlighet till en kvalificerad trafikflygarutbildning kopplad till Lunds universitet. TFHS kandidatprogram kommer att finnas kvar, vilket gör det möjligt att efter avslutad YH-utbildning läsa in en kandidatexamen. En unik möjlighet då inget av dagens alla YH-program erbjuder detta, säger Michael Johansson, teoriutbildningschef på Trafikflyghögskolan.

Myndigheten för yrkeshögskolan har genomfört en ansökningsomgång för trafikflygare. Totalt har myndigheten bedömt åtta ansökningar från fem flygskolor i landet.

– Det viktigaste för vår bedömning är att utbildningen har en stark arbetslivsanknytning och att branschen är medfinansiär i utbildningen. Från samhällssynpunkt är det också värdefullt att utbildningen blir ett nav i det kluster för flygbranschen som utvecklas i Ljungbyhed, säger Johan Blom, chef för myndighetens avdelning för utbildningsfrågor i ett pressmeddelande.

Den beviljade utbildningen omfattar 500 yrkeshögskolepoäng, vilket motsvarar 2,5 års studier. Utbildningen ger en kvalificerad yrkeshögskoleexamen, och leder till så kallat MPL-certifikat (Multi-Crew Pilot License). I utbildningen ingår 100 veckor förlagda på något av de flygbolag som skolan samarbetar med och av dem är 35 veckor i flygande verksamhet. Den studerande kan direkt efter examen flyga i två-pilotsystem som styrman.

Detta tack vare att utbildningen är skräddarsydd efter de behov som ställs på en styrman i dagens komplexa flygmiljö. I utbildningen används till stor del avancerade simulatorer och utbildningen är utvecklad i nära samarbete med flygbolag som fungerar som värdar, så kallade ”Host Airlines”. TFHS har de senaste två åren haft ett gott samarbete med det norska flygbolaget Norwegian och nu utökas detta med SAS och Primera Air.

Intresset för utbildningen lär vara stort, tidigare antagningar har lockat omkring 500 sökande. Antagningarna beräknas börja i augusti och för att bli aktuell för en plats måste man bland annat uppfylla en rad formella kriterier samt genomgå tester och djupintervjuer.

TFHS bedriver idag trafikflygarutbildning inom universitetet, men enligt ett riksdagsbeslut från 2008 ska all statligt finansierad trafikflygarutbildning finnas inom yrkeshögskolan. Den trafikflygarutbildning som staten finansierar ska totalt examinera 40 piloter årligen. Sedan tidigare bedriver Scandinavian Aviation Academy trafikflygarutbildning som omfattar 20 platser i Västerås.

Läs mer om TFHS

Kategorier

Intresserad av forskning och samhälle?
Prenumerera på Apropå!

I nyhetsbrevet Apropå varvas senaste nytt från Lunds universitet med kommentarer till aktuella samhällshändelser från några av våra 5000 forskare.