Lunds universitets guldmedalj till Håkan Hardenberger

I samband med Lunds universitets årshögtid i januari mottar Håkan Hardenberger, världsberömd solotrumpetist och professor, Lunds universitets guldmedalj för sina synnerligen betydelsefulla insatser för universitetet.

– Jag brukar inte bry mig så mycket om medaljer, men när rektor Erik Renström ringde och berättade att jag skulle få Lunds universitets guldmedalj så blev jag genuint glad, säger Håkan Hardenberger.

Han har varit professor i trumpet vid Musikhögskolan i Malmö sedan slutet av 1990-talet. Även om Håkan Hardenberger har rest runt jorden och spelat på de största musikscenerna så har han alltid blivit barndomsstaden Malmö trogen.

– Även om jag är ute och jobbar och i unga år hade planer på att bo i både Paris och London så tycker jag om Malmö. När jag fick frågan om professuren så tänkte jag att det vore kul att göra något där man bor och gräva där man står. Dessutom tycker jag att det är roligt att undervisa.

Började spela som åttaåring

För egen del så började Håkan Hardenbergers trumpetkarriär vid åtta års ålder. Det var något av en slump, han kommer inte från någon musikerfamilj, men Håkans pappa hade sett Louis Armstrong och köpte en trumpet i julklapp till sin son.

– Det var som ett blixtnedslag, jag fastande direkt. Sen har jag haft ofantlig tur, dels i att jag fick ett instrument som passade mig så bra, dels för att jag hade förmånen att få en fantastisk lärare i Bo Nilsson, säger han.

Dessutom har Håkan Hardenberger redan sedan barnsben varit förälskad i klassisk musik. Och på frågan om vad det är som gör just trumpet till ett speciellt instrument så kommer svaret snabbt: det är ett naket och utsatt instrument.

– Jag hittade något som griper tag i ens liv. För mig ger konstmusik möjlighet att nå djupare än annan musik, och det nådde djupt i mig redan från början.

Världens bästa

Efter grundskolan hamnade Håkan Hardenberger i Paris redan som 16-åring, där han studerade trumpet och musik för Pierre Thibaud vid Pariskonservatoriet. Efter att ha nått den högsta examen efter tre år har Håkan Hardenberger haft en karriär som professionell musiker.

Han anses vara världens bästa trumpetsolist och har spelat på världens stora scener. Utbudet av klassiska verk skrivna för trumpet är inte så många.

– Det finns ett fåtal klassiska verk, men jag har ägnat mitt liv åt att försöka förändra det.

Flera specialskrivna verk

Det har lett till att flera av de främsta nutida kompositörerna internationellt och i Sverige har specialskrivit verk för Håkan Hardenberger. Han samarbetar återkommande med världens främsta orkestrar och dirigenter, även ibland i mindre kammarmusiksammanhang, och har gjort ett stort antal skivinspelningar och TV- och radiokonserter internationellt.

– Det är underbart att få ta sig an nyskriven musik. Jag är på jakt efter historier som kan få ett nytt språk och genom musiken lär jag känna tonsättarna. Jag blir en uttolkare av tonsättares tankar och publiken.

Bakom framgången ligger inte bara talang, utan också hårt arbete. Trots att han nu spelat professionellt i över 45 år så spelar han trumpet i flera timmar varje dag. Det är som en arbetsdag med övande – fortfarande lika roligt, tycker han. Vad är då skillnaden nu, jämfört med i yngre år?

– Hantverket förblir detsamma, men historieberättandet blir bättre. Det är något av en paradox, men ju mer man lyckas, desto mer ger man av sig själv, säger Håkan Hardenberger.

Motiveringen

Håkan Hardenberger ses av enig kritikerkår som världens främste trumpetsolist och har bedömts som den svenska musikhistoriens främste instrumentalist. Han spelar regelbundet med de främsta orkestrarna i världen, till exempel Berliner Philharmoniker och Wiener Philharmoniker. Han får specialskrivna verk av nutida ledande kompositörer. Han inspirerar unga musiker och har hela tiden behållit sin hemverksamhet och undervisning på Musikhögskolan.

Genom att tilldela Håkan Hardenberger sin guldmedalj vill Lunds universitet hedra denna internationellt ledande professor och instrumentalist vid den konstnärliga fakulteten och samtidigt uppmärksamma musikens och denna fakultets betydelse för Lunds universitet.

Fakta: Född 1961 i Malmö, professor i trumpet vid Musikhögskolan i Malmö, konstnärliga fakulteten vid Lunds universitet och vid Royal Northern College of Music i Manchester