Nytt karriärprogram för biträdande lektorer

Man och kvinna framför röd tegelbyggnad. Foto
Magne Friberg och Ruth Pöttgen koordinerar ett användardrivet karriärnätverk för biträdande universitetslektorer. Foto: Lena Björk Blixt

I höstas startade Naturvetenskapliga fakulteten ett karriärprogram för biträdande universitetslektorer. Den omfattande satsningen ska ge stöd till yngre forskare i rollerna som lärare, handledare, akademisk ledare och forskare.

Syftet med det nya karriärprogrammet är att förbereda biträdande universitetslektorer på en lång akademisk karriär. Programmet erbjuder en individuellt strukturerad karriärplanering som spänner över sex år med målet att nå en befordran till universitetslektor.

Värdefullt kontaktnät

I satsningen ingår ett antal kurser, ett mentorsprogram och ett fakultetsgemensamt nätverk för biträdande lektorer. Nätverket koordineras av Magne Friberg och Ruth Pöttgen, universitetslektorer vid Biologiska respektive Fysiska institutionen. Deras uppgift är att hjälpa nätverkets deltagare att träffas, utbyta idéer och diskutera sina nya roller med olika intressanta personer.

– Många har lika problem eller frågor. Det är otroligt värdefullt att få träffa andra som är i samma position, säger Ruth Pöttgen.

– Idén är att nätverket ska vara helt användardrivet, säger Magne Friberg.

Ett liv som akademisk ledare

På den första nätverksträffen diskuterade man livet som akademisk ledare i allmänhet och vad deltagarna själva tyckte var svårast i sin nya roll. Många tyckte att det var svårt att veta hur man rekryterar på bästa sätt. Efterföljande träff ägnades därför åt att diskutera akademisk rekrytering, både med HR-experter och med erfarna professorer. Senaste träffen, i början av februari, handlade på deltagarnas önskemål om hur man upprätthåller en bra balans mellan yrkesliv och privatliv.

Ruth Pöttgen och Magne Friberg har tämligen färska erfarenheter från sina egna år som biträdande lektorer. De konstaterar att det var en stor utmaning att axla det uppdraget, med alla dess nya och olika roller. Plötsligt var de gruppledare med ansvar för studenter, doktorander och postdocs som var beroende av dem.

– Att plötsligt få så mycket mer ansvar för sig själv och för andra kändes jättekonstigt, och lite skrämmande, säger Ruth Pöttgen.

"Svårt att släppa taget"

Som nyblivna biträdande universitetslektorer kunde de därmed inte heller fokusera enbart på sin egen forskning längre.

– Det betydde att jag var tvungen att släppa taget om delar av forskningsprojekten, vilket i sin tur betydde att jag var tvungen att rekrytera medarbetare som jag kunde lita på till 100 procent, säger Magne Friberg.

– Den delen, att plötsligt inte vara på plats när alla datapunkter samlades in, var svår för mig, tillägger han.

Karriärprogrammet vid Naturvetenskapliga fakulteten är upplagt så att nya biträdande lektorer kan ansluta när de påbörjar sin anställning. Just nu finns det 17 biträdande lektorer vid fakulteten.

Blandad kompott på fakulteterna

Utöver Naturvetenskapliga fakulteten är det bara LTH som har ett motsvarande karriärprogram för biträdande universitetslektorer. Programmet LTH Career Academy var dessutom något av en förebild när Naturvetenskapliga fakulteten skapade sitt.

Medicinska fakulteten saknar karriärprogram för biträdande universitetslektorer men har tillsatt en utredning för att titta på förutsättningarna att starta ett program. Utredningen ska vara klar senare i år. Även HT-fakulteterna utreder frågan med målet att starta ett karriär­program.

Juridiska fakulteten saknar ett formellt karriärprogram för biträdande universitetslektorer. Likadant är det på Ekonomihögskolan.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English