Bortglömda handledare får kompetensutveckling

Kvinna med glasögon och sjal. Foto
Maria Stanfors leder projektet om vidare­utbildning av forskarhandledare. Foto: Johan Persson

I vår sjösätter LU en fakultetsgemensam satsning på att vidareutbilda redan etablerade forskarhandledare – en hittills bortglömd grupp vad gäller kompetensutveckling, enligt Maria Stanfors, vice ordförande i Forskarutbildningsnämnden (FUN) och den som leder projektet.

– Genom åren har det varit mycket fokus på doktoranderna och handledarna har hamnat på efterkälken. Men nu är det deras tur, för det här har varit en blind fläck i de seniora forskarnas karriärutveckling, säger ­Maria Stanfors, till vardags prodekan på Ekonomihögskolan.

Det finns omkring 1800 forskarhand­ledare på universitetet. Tillfällena till vidareutbildning är frivilliga, men målet är att så många som möjligt ska välja att delta. Det finns även tankar på att handledare i framtiden ska erbjudas regelbunden kompetensutveckling med några års intervall.

Saknat gemensam strategi

I decennier har de grundläggande kraven på en forskarhandledare varit att denna disputerat och genomgått en introducerande forskarhandledarutbildning. På enskilda fakulteter har genom åren gjorts försök med vidareutbildning, men inget har permanentats. Det som inte har funnits över huvud taget är en LU-gemensam strategi och vidareutbildning för handledarna.

Forskarutbildningsnämnden, FUN, har arbetat länge med frågan. I fjol påbörjades ett nytt projekt med representanter från alla fakulteter samt från Avdelningen för högskolepedagogisk utveckling, AHU. Projektet mynnar nu bland annat ut i en LU-gemensam kompetenswebb och ett program med aktiviteter för att vidareutbilda redan etablerade forskarhandledare.

Etik, stress och konflikthantering

Programmet inleds den 28 mars med en eftermiddag på temat etik i forskning och forskarutbildning. Därefter följer ytterligare tre seminarier på olika teman, ett i maj och två till hösten. Bland annat ska handledarna diskutera och lära mer om coachning som handledningsmetodik, stressproblematik, konflikthantering och hur man bäst lägger upp ett svårt samtal med en doktorand som till exempel drabbats av psykisk ohälsa.

Annat som kommer upp på seminarierna är ökad förståelse för, och kunskap om, olika kulturer för att bättre kunna ta sig an frågor kopplade till den pågående internationaliseringen.

"Från annan galax"

– Olika kulturer hänger inte bara samman med internationaliseringen. Som etablerad handledare kan man ibland känna att man är från en annan galax än många unga doktorander. Det kan handla om teknikutveckling eller var, när och hur man arbetar, säger Maria Stanfors.

– Nu ligger ett stort ansvar på prefekterna att informera och trycka på så att så många handledare som möjligt utnyttjar tillfället till kompetensutveckling. Jag är ansvarig för forskarutbildningen på min fakultet och jag har redan börjat prata om hur viktigt det är.