Tar fram nya sätt att förmedla kultur

Man på läktaren i konsertsal. Foto.
Malmö Lives konsertsal ska fungera som en experimentell miljö i samverkansinitiativet, berättar koordinatorn Jesper Larsson. Foto: Kennet Ruona

Hur ska vi hitta nya metoder för att producera och tillgängliggöra kultur?
Det är frågan för ett nytt tematiskt samverkansinitiativ som nyligen har beviljats anslag om tre miljoner kronor på tre år.

Sätt dig skönt i soffan där hemma och låt dig absorberas av en symfoniorkesters magiska tolkning av Beethovens femma med samma upplevelse som om du var på plats i konsertsalen. Välj kameravinkel, inzoomning, klippning, ljudkvalitet och extra bakgrundsinformation om verket som spelas ­eller chatta med andra i den digitala publiken.

– Den snabba digitaliseringen av scenkonsten har öppnat upp nya världar för hur publiken kan ta del av kultur där vi måste tänka nytt så att konsumenterna blir aktiva istället för passiva, säger koordinatorn ­Jesper Larsson, som har en gedigen bakgrund i kultursektorn från tidigare chefskap för Malmö Live och Kulturhuset Stads­teatern i Stockholm.

Konsertsalen ett levande labb

I projektet kommer Malmö Lives konsertsal att fungera som en experimentell miljö i form av ett living lab. Ett av målen med initiativet är att i fram­tiden nå ut till nya grupper som inte vanligtvis tar plats i konsertsalen på Malmö Live.

– Vi skulle kunna koppla in skolor och bibliotek och få till en bra plattform för barn och unga. Vi skulle även vilja nå ut till vårdhem och fängelser. Samtidigt har projektet en väldig uppsida – vi tänker inte förstöra eller förändra formatet för dem som redan nu älskar detta.

Fyra fakulteter samarbetar

Forskare kommer att titta närmre på frågor som rör utveckling av nya digitala lösningar, inklusive artificiell intelligens, utveckling av nya affärsmodeller och juridiska frågor bland annat kring upphovsrätt och personlig integritet. Studenter kommer även att involveras i form av olika projektkurser och examensarbeten.

Det tematiska samverkansinitiativet leds av Sanimir Resic, dekan på Konstnärliga fakulteten. Förutom Konstnärliga fakulteten ingår även LTH, Ekonomihögskolan och Juridiska fakulteten samt ett antal externa samarbetspartners som AXIS och Amazon i initiativet.

Fyra nya samverkansinitiativ

Gemensamt för Lunds universitets tematiska samverkansinitiativ är att de är ämnesöverskridande, inkluderar flera fakulteter, samt även externa sam­arbetspartner i Sverige och världen.

• Existentiell resiliens, estetik och mellanmänsklighet. Utgångspunkten är att estetiska upplevelser, kontemplativ inlevelse och utvecklandet av mellan­mänsklig empati kan stärka människans inneboende kraft.
  • Klimatneutrala städer 2030 – Öppen akademi. Syftet är att skapa en kunskaps­plattform för samverkan kring klimatneutrala städer.
  • Nya metoder för att producera och tillgängliggöra kultur. Initiativet vill ta fram ett helt nytt sätt för att producera och tillgängliggöra exempelvis en konsert till en digital publik.
  • Pandemics and Alertness. Initiativet vill förstå, bekämpa och förbereda samhället för viruspandemier.

Om LUM

Lunds universitets magasin LUM utkom första gången 1968. Den tryckta tidningen utkommer idag med 6 nummer per år och når samtliga anställda. Jan Olsson är redaktör och Eva Johannesson är ansvarig utgivare.

Kontakta LUM:s redaktion

LUM in English