Service management, Retail - Kandidatprogram
Program 180 högskolepoäng · 3 år · Kandidatexamen
Beskrivning
Är du nyfiken på utmaningar för handeln? Vill du arbeta strategiskt i en kundnära bransch som omfattar butiker, stadskärnor, köpcentra, kedjor och e-handel? Då ska du söka till service management med inriktning Retail. Service management är utbildningen för dig som är driven, social och vill göra skillnad. Vårt kandidatprogram öppnar dörrar till en bred arbetsmarknad och förbereder dig på att leda, utveckla och organisera företag och organisationer.
Om programmet
Service management är en unik utbildning med stark förankring i aktuell forskning och branschinsikt. Du får bred kunskap om organisation, ledarskap, ekonomi och marknadsföring, men också fördjupad kunskap genom den inriktning du väljer: Hälsa, Retail eller Turism och hotell. Programmet är inriktat på branscher som fokuserar på kunder och tjänster och du får därför spetskunskaper för att kunna arbeta kundfokuserat, bygga kundrelationer och förstå konsumentbeteenden. Du lär dig också att utveckla personalstrategier och vad som är hållbart ledarskap. Efter tre år har du en förmåga att förstå hur alla delar i en tjänsteverksamhet hänger samman och blir väl rustad för ditt framtida arbetsliv.
Inriktningen Retail
Detaljhandeln förändras snabbt och utmaningar som digitalisering, internationell konkurrens, hållbarhet, samhällsansvar och förändrade förutsättningar att handla ställer nya krav. När du läser inriktningen Retail får du kunskaper och verktyg för att kunna arbeta strategiskt med att utveckla morgondagens detaljhandel på ett innovativt och ansvarsfullt sätt.
Efter utbildningen
Programmets bredd gör att du kan arbeta i många olika branscher och verksamheter. Tidigare studenter som läst inriktningen Retail arbetar exempelvis som inköpsansvarig, marknadsförare, ekonom, projektledare, e-handelsansvarig, social media manager, produkt/tjänsteutvecklare, försäljningschef.
Efter din kandidatexamen i service management kan du fortsätta läsa masterprogrammet i service management, som erbjuder fem olika inriktningar.
Se film om att läsa service management
Programmets innehåll
Kandidatprogrammet i service management består av tre olika inriktningar: Hälsa, Retail och Turism och hotell, som du väljer redan när du söker. Innehållet i programmet består främst av kurser i service management som läses gemensamt med samtliga inriktningar. Under slutet av programmet har du möjlighet att skapa din egen profil på utbildningen. Du kan då välja att läsa valfria kurser, antingen vid Lunds universitet eller annat universitet i Sverige. Det finns också möjlighet att kombinera med en praktikkurs eller att söka till utlandsstudier på ett av våra partneruniversitet i världen.
Läs mer om programmets innehåll uppdelat per år nedan:
Du inleder dina studier med en grundkurs i service management, som ger dig en bred introduktion till ämnet. Du lär dig ett kundorienterat synsätt, marknadsföring i tjänstesamhället samt konsumtion och konsumtionsbeteende.
Under hösten introduceras du också till din valda inriktning, retail, och läser om handelsbranschens framväxt och villkor. Digitalisering är i fokus, men även social och miljömässigt hållbar utveckling.
Vårterminen startar med samhällsekonomi och sedan följer en kurs i redovisning och ekonomistyrning. Det första året avslutas med en introduktionskurs i organisation och organisering av tjänsteverksamheter.
Under andra läsåret bygger du vidare på din förståelse för arbetet med att leda och utveckla tjänsteverksamheter med kunden i centrum.
Höstterminens kurs handlar om ledning och styrning. Här läser du om ledarskap, medarbetarskap och personalledning, samt fokuserar på strategi och tjänsteutveckling.
Under vårterminen får du lära dig olika metoder för att samla in och analysera material, genomföra en vetenskaplig undersökning och skriva en akademisk uppsats. Terminen avslutas med ytterligare en inriktningskurs, där du lär dig om innovation och utveckling av detaljhandelskoncept utifrån retailbranschens specifika villkor.
Det tredje året ger dig utrymme att skapa en unik profil på din utbildning. Under höstterminen kan du välja mellan valfria kurser, gå en praktikkurs eller att söka till utbytesstudier.
Din sista termin på utbildningen inleds med en inriktningskurs där du får ta del av den senaste forskningen inom retail. Under våren skriver du också ett examensarbete där du utgår från ett problem eller en fråga inom service management som du är intresserad av.
Utbildningsplan
Stängd för anmälan
Alla utbildningstillfällenJobb efter utbildningen
Läs mer på ses.lu.se
Alla utbildningar inom Service management på grundnivå
Kontakt
Institutionen för tjänstevetenskap
Besöksadress
Universitetsplatsen 2, Helsingborg
Postadress
Box 882, 251 08 Helsingborg
+46 42 35 66 20
Veronica Åberg
Studievägledare
+46 42 35 66 22
veronica [dot] aberg [at] ses [dot] lu [dot] se
Annika Permevik
Studievägledare
+46 42 35 65 77
annika [dot] permevik [at] ses [dot] lu [dot] se
Behörighet & urval
Förkunskapskrav
Urval
Anmälan & antagning
Start Höstterminen 2024
Dagtid Helsingborg, heltid 100%
På svenska
Studieperiod
2 september 2024 - 6 juni 2027
Ansökan
Stängd för anmälan
Urvalsgrupper | HT 2024 |
---|---|
Gymnasiebetyg utan komplettering (BI) | 17,70 |
Gymnasiebetyg med komplettering (BII) | 18,00 |
Folkhögskolebetyg (BF) | - |
Högskoleprovet (HP) | 0,80 |
Totalt antal antagna
Höstterminen 2024 - 105 st
- (streck) = ingen antagen i gruppen
* (stjärna) = alla antagna i gruppen
Tabellen visar lägsta meritkrav/poäng på högskoleprovet som krävdes för aktuell termin. Siffrorna varierar beroende på bland annat antal sökande och antal platser. Läs mer om antagningspoäng.
Anmäl dig via antagning.se
Du anmäler dig till våra kurser och program på Antagning.se. Där kan du sedan följa din anmälan och kontrollera att dina meriter registrerats. Det är även där du loggar in för att svara på ditt antagningsbesked.
Läs mer om anmälan och antagning samt sista anmälningsdag på våra Studera-sidor
Sen anmälan
Efter sista anmälningsdag stänger anmälan till alla utbildningar. De kurser och program som har platser kvar efter första urvalet kan öppna för sen anmälan efter att de första antagningsbeskeden publicerats. Dessa utbildningar är då märkta ”Öppen för sen anmälan” på Antagning.se. Detta gäller anmälan till vår-, sommar- och hösttermin.
Anmälnings- och studieavgifter för medborgare utanför EU/EES
Avgifterna gäller alltså inte dig som är medborgare i Sverige, något annat EU- eller ESS-land eller Schweiz. Läs vidare på https://antagning.se/sv/studier-pa-hogskoleniva/anmalnings--och-studieavgifter/
Anmälningsavgiften är 900 kronor. Studieavgiften för Service management, Retail - Kandidatprogram är 345 000 SEK.
Karriär
Utbildning som leder till jobb
En undersökning med tidigare studenter visar att 87 % av de tillfrågade hade jobb inom ett halvår efter examen. Ungefär hälften av dem hade jobb redan innan de tagit examen. 9 av 10 tillfrågade tyckte att deras utbildning är relevant för sitt nuvarande jobb.
Behov på arbetsmarknaden
Det finns ett stort behov i service- och tjänstebranschen av personer med universitetsutbildning som kan bidra med nya perspektiv. Du har möjlighet att arbeta i privat, offentlig eller ideell sektor. Många av våra tidigare studenter har idag en yrkesroll inom besöksnäringen, ekonomi, eventplanering, HR/personal, kundrelationer, marknadsföring, produktutveckling, projektledning eller som specialist.
Praktik och kontakt med företag
Vi vill ge våra studenter en inblick i arbetslivet och under hela utbildningen möter du gästföreläsare, gör studiebesök och arbetar med verkliga case från branschen. I programmets senare del finns möjlighet att välja en praktikkurs för att ytterligare stärka kontakten med företag och organisationer.
När vi frågar personer ur näringslivet som har anställt våra studenter säger dem bland annat att de bidrar med nytänkande, nya perspektiv och snabbt får ledande positioner.