Organisationskultur och ledarskap - En kvalitativ studie om IKEA Älmhult
Författare
Summary, in Swedish
Organisationskultur har under senare decennierna blivit ett välkänt och välstuderat fenomen. IKEA är ett företag som har expanderat i snabb takt och företaget bör räknas som synnerligen framgångsrikt. Att som en multinationell koncern välja att behålla kärnverksamheten i en liten by som Älmhult är tämligen unikt, och gör studieobjektet än mer intressant. Av intresse i denna studie är framför allt att undersöka huruvida man inom organisationen arbetar aktivt med att befästa kulturen från ledningshåll. Mottagarens roll bör dock ej förringas då det är nödvändigt att de anammar kulturen för att i sin tur kunna reproducera den och således skapa en stark och vital organisationskultur.
Med föreliggande uppsats ämnar vi bringa en djupare förståelse för IKEA:s företagskultur i Älmhult. Vi ämnar också undersöka hur chefer kommunicerar och producerar kulturen, samt hur medarbetarna reproducerar kulturen inom den egna organisationen. Vi har sökt uppfylla syftet genom att genomföra en kvalitativ studie. Vi har utfört kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med respondenter från fyra olika IKEA-enheter i Älmhult. Utöver detta har vi utfört observationer av artefakter samt granskat interna dokument.
Uppsatsen visar att det finns en väletablerad kultur inom IKEA i Älmhult. Till stora delar tycks man ha lyckats bibehålla de värderingar som en gång dokumenterades av företagets grundare och värderingar som enkelhet, kostnadsmedvetenhet och ansvarstagande är djupt förankrade i kulturen. Det är tydligt att såväl ledare som medarbetare bidrar till att reproducera kulturen genom såväl kommunikation som vardagliga handlingar. Ledarna jobbar aktivt med att förmedla värderingar och synsätt nedåt i leden. Detta sker genom att ledarna lever värderingarna och på så sätt agerar förebilder. Det är också tydligt att Ingvar Kamprad, med sitt karismatiska ledarskap fortfarande har stort inflytande på organisationskulturen.
Med föreliggande uppsats ämnar vi bringa en djupare förståelse för IKEA:s företagskultur i Älmhult. Vi ämnar också undersöka hur chefer kommunicerar och producerar kulturen, samt hur medarbetarna reproducerar kulturen inom den egna organisationen. Vi har sökt uppfylla syftet genom att genomföra en kvalitativ studie. Vi har utfört kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med respondenter från fyra olika IKEA-enheter i Älmhult. Utöver detta har vi utfört observationer av artefakter samt granskat interna dokument.
Uppsatsen visar att det finns en väletablerad kultur inom IKEA i Älmhult. Till stora delar tycks man ha lyckats bibehålla de värderingar som en gång dokumenterades av företagets grundare och värderingar som enkelhet, kostnadsmedvetenhet och ansvarstagande är djupt förankrade i kulturen. Det är tydligt att såväl ledare som medarbetare bidrar till att reproducera kulturen genom såväl kommunikation som vardagliga handlingar. Ledarna jobbar aktivt med att förmedla värderingar och synsätt nedåt i leden. Detta sker genom att ledarna lever värderingarna och på så sätt agerar förebilder. Det är också tydligt att Ingvar Kamprad, med sitt karismatiska ledarskap fortfarande har stort inflytande på organisationskulturen.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Fulltext
- Available as PDF - 557 kB
- Download statistics
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- företagskultur
- internkommunikation
- kommunikation
- organisationskultur
- kulturproducent
- IKEA
- ledarskap
- ledning och organisation
Handledare
- Tobias Linné (Assistant professor)