Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

En könskomparativ studie av läroböcker i svenska för senare delen av grundskolan

Författare

  • Sara Maria Holmberg

Summary, in Swedish

Syftet med uppsatsen var att jämföra antalet kvinnliga respektive manliga författare som elever i den senare delen av grundskolan får kännedom om. För att undersöka det använde jag mig av läroböcker i svenska riktade till årskurs 7-9. Antalet författare i alla undersökta läroböcker räknades samt viktades på olika sätt. Först efter hur många gånger de nämndes i läroböckerna och därefter efter hur mycket plats de fick i läroböckerna. Resultaten för de olika listorna över författare skiljde sig inte åt speciellt mycket. Totalt bestod läroböckerna av ungefär en tredjedel kvinnliga författare.

Publiceringsår

2011

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • genus
  • grundskolan
  • könskomparativ
  • läroböcker
  • svenska
  • författare
  • litteratur

Handledare

  • Paul Tenngart (PhD)