Halo-effekten och den subjektiva bedömningen av ett utannonserat arbete
Författare
Summary, in Swedish
Halo-effekten är ett psykologiskt fenomen som kan beskrivas som en form av bedömarfel där en bedömares generella intryck av någon eller någonting påverkar hur mer specifika egenskaper eller förmågor hos den eller det bedömda uppfattas. Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida Halo-effekten påverkar bedömningen av ett utannonserat arbete samt att undersöka om det fanns några skillnader i påverkan av Halo-effekten mellan olika typer av arbetsgivare. I studien deltog totalt 106 personer varav 41 män och 65 kvinnor, samtliga deltagare var studenter vid Lunds Universitet. Undersökningsdeltagarna fick läsa 1 av totalt 4 versioner av en platsannons för att därefter fylla i ett frågeformulär om hur olika aspekter av arbetet uppfattades. Halo-effekten beräknades genom mellankategori-korrelationsmetoden till .212 vilket ska sättas i relation till att korrelationen mellan specifika aspekter av det utannonserade arbetet varierade mellan .416 och .528. En envägs oberoende variansanalys genomfördes för att undersöka huruvida det fanns några skillnader i påverkan av Halo-effekten mellan olika typer av arbetsgivare. I 1 av totalt 6 specifika aspekter av det utannonserade arbetet uppnåddes en signifikant skillnad mellan grupperna, dock ansågs detta inte vara tillräckligt för att med säkerhet kunna förkasta nollhypotesen.
Avdelning/ar
Publiceringsår
2011
Språk
Svenska
Dokumenttyp
Examensarbete för kandidatexamen
Ämne
- Social Sciences
Nyckelord
- Halo-effekt
- Bedömning
- Arbete
- Platsannons
- Arbetsgivare
Handledare
- Åse Innes-Ker