Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Läsbarhet i läroböcker: Hur kan sammanhanget i läroböcker och i informationstexter förtydligas för alla elever - andraspråkstalare såväl som förstaspråkstalare?

Författare

  • Eva Laczo

Summary, in Swedish

Studien handlar om läsbarhet i samhällskunskapsböcker på gymnasienivå. Undersökningen studerar också läsbarheten i en informationstext. Läroböcker samt samhällsinformation bör ha ett språk som underlättar för läsaren att ta till sig innehållet. Det är viktigt inte minst för elever som läser svenska som andraspråk. Materialet som undersökningen baseras på utgörs av texter om Sveriges grundlagar från två läroböcker samt en text om grundlagarna från riksdagen. Texten från riksdagen vänder sig till människor som behöver information på enkel svenska. Syftet med undersökningen är att studera texter om grundlagarna utifrån utvalda kriterier på läsbarhet. Av den anledningen studeras olika faktorer som påverkar sammanhang och tydlighet i texterna. Resultaten visar bland annat att alla texterna är relativt informationstäta vilket kan betyda att de blir svårlästa. En annan faktor som påverkar läsbarheten negativt är att texterna inte har särskilt många ord som förstärker sambandet mellan olika delar i texten.

Publiceringsår

2012

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Languages and Literatures

Nyckelord

  • andraspråkselever.
  • läsbarhet
  • läroböcker

Handledare

  • Anna Flyman Mattsson