Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Häxprocesserna i Europa

Författare

  • Josefin Rosenhall

Summary, in Swedish

De stora häxprocesserna i Europa ägde rum under 1400- till 1700-talet. Framställningen avser att besvara hur den juridiska processen mot häxeriet var utformad samt förklara hur häxförföljelserna kunde uppstå. Den inkvisitoriska processen var karaktäristisk för häxprocesserna. I motsats till den ackusatoriska processen kunde domaren ta initiativ till rättsliga processer och låta makthavarnas ideologier prägla juridiken. Inkvisitionen inrättades redan under 1200-talet av den katolska kyrkan för att utrota hotet från kättarna. Den fanns kvar i kyrkan och en distinktion bör göras mellan inkvisitionen i de andliga och de världsliga domstolarna. Den katolska kyrkan betraktade häxeri som kätteri och godtog inte några bevislättnader. Däremot var de protestantiska furstarna benägna att sänka rättssäkerheten och massavrättningarna blev störst i dessa länder. Användningen av tortyr för att framtvinga bekännelser var paradoxalt nog acceptabel för att garantera rättssäkerheten.

En jämförelse mellan häxprocesserna och antisemitismen i Nazityskland har gjorts för att underbygga analysen vid besvarandet av frågeställningarna. Den juridiska processen användes både av den katolska och den protestantiska kyrkan samt av nazisterna för att rättfärdiga förföljelser. I lagarna mot häxeri kunde ett påvisande av brottet maleficium medföra bränning på bål. Nürnberglagarna förbjöd äktenskap mellan tyskar och judar. Vidare ersattes den ackusatoriska processen med den inkvisitoriska för att komma till rätta med häxeriet, och i Nazityskland inrättades Folkdomstolen mot oliktänkande och judar. Den juridiska processens legitimering av en religiös eller politisk ideologi möjliggjorde inhumana metoder.

En förklaring till häxprocessernas uppkomst är bristen på demokrati. Den kristna kyrkan var vid häxprocessernas inledande skede ett envälde och dess makt kan liknas vid en diktatur. Den som inte följde den rätta läran riskerade att anklagas för Djävulsförbund. Vidare var häxeri ett brott mot Gud och religionens betydelse ska inte underskattas. Delar av Gamla testamentet utgjorde lag i många europeiska länder och legitimerade hårdare tag. Vid sidan av det anförda har medmänniskans roll belysts. Det är enkelt att skylla häxprocesserna på kristendomen eller antisemitismen på nazismen. Dock hade ingen av dessa förföljelser varit möjlig om medmänniskorna hade reagerat. Att tiotusentals häxor brändes och miljoner judar fördes till koncentrationsläger kan inte en makt ensamt stå till svars för, det ansvaret bär hela Europa.

Publiceringsår

2013

Språk

Svenska

Dokumenttyp

Examensarbete för kandidatexamen

Ämne

  • Law and Political Science

Nyckelord

  • häxprocesserna
  • inkvisitionen
  • maleficium
  • antisemitismen

Handledare

  • Elsa Trolle Önnerfors (postdoktor)