Byte av lösenord
För studenter och medarbetare vid Lunds universitet
Alla på Lunds universitet har varit tvungna att byta sitt lösenord till LU-kontot ("Lucat-lösenordet") av säkerhetsskäl. De lösenord som inte bytts sedan 15 november 2024 nollställdes helgen 14-15 december.
På den här sidan guidar vi dig igenom hur du ska göra om ditt konto-lösenord nollställts.
For information in English, see: Change of password
Så här förnyar du nollställda lösenord – checklista
Du förnyar ditt lösenord i lösenordsportalen Passport.
passport.lu.seGuider för att förnya lösenord i Passport:
1. Jag kan identifiera mig med en svensk e-legitimation (Freja eID+ eller Mobilt BankID)
2. Om du inte har svensk e-legitimation, gör du så här istället. Obs, är du student: Studenter kan också identifiera sig via eduID eller Antagning.se, eller kontakta en studentreception.
Om du är student och inte redan använder LU VPN, kan du nu hoppa vidare till punkt 5!
- Du kan behöva rensa sparade LU VPN-lösenord.
Guide för pc
Guide för mac
- Anslut LU VPN med nya lösenordet.
Guider
- Om du har en pc.lu.se-dator följer du nu denna guide.
Om du har en mac.lu.se-dator följer du denna guide.
Om du har en dator som inte är hanterad inom miljöerna pc.lu.se eller mac.lu.se hoppar du över detta steg.
- Logga in i de appar som efterfrågar det, till exempel Teams
- Logga in på Eduroam med nya lösenordet; kontonamn skriver du efter modellen ditt Lucat-ID (t ex ab1234cd) följt av @lu.se.
Om du har fler enheter, börja om från punkt 2.
Om du kör fast, se nedan i Vanliga frågor för fler guider och tips.
Vanliga frågor
Här fyller vi löpande på med guider och instruktioner.
Byta lösenordet
Du förnyar ditt lösenord i lösenordsportalen Passport.
Guider för att byta lösenord i Passport
Jag kan identifiera mig med en svensk e-legitimation (Freja eID+ eller Mobilt BankID)
Om du inte har svensk e-legitimation, gör du så här istället.
I första hand, följ instruktionerna som finns i Passport noga så att ditt nya lösenord uppfyller alla krav. Om du valt ett slumpmässigt genererat lösenord kan det faktiskt vara så att det ändå inte uppfyller alla krav, så var noga.
Om det fortfarande inte fungerar, prova detta:
- Se till att du har en uppdaterad webbläsare.
- Rensa cache och cookies i nuvarande webbläsare, starta om webbläsaren och testa igen.
- Starta om datorn.
- Det är viktigt att du kommer ihåg lösenordet, för annars får du gå igenom hela processen en gång till.
- Det bästa är att skapa ett unikt lösenord som du kommer ihåg utan att behöva skriva ner det.
Ja, du kan sitta hemma.
Om du är medarbetare och har en hanterad dator måste du använda LU VPN.
Enklast är att vara på plats på campusområdet i Lund, Malmö, Helsingborg eller Ljungbyhed.
Guide
Kanske är du både student vid Lunds universitet och doktorand eller annan typ av medarbetare vid Lunds universitet. Då har du två konton (användaridentiteter).
Båda kontona måste få nytt lösenord.
Det måste vara olika lösenord på de båda kontona.
Du väljer vilket konto (användaridentitet) du ska byta i Passport. Du måste alltså byta lösenord två gånger om du har två användarkonton.
Här finns guider. Välj den som passar dig bäst:
Jag kan identifiera mig med en svensk e-legitimation (Freja eID+ eller Mobilt BankID)
Jag kan inte identifiera mig med svensk e-legimation
Om du fortfarande kör fast:
- Kontakta Servicedesk. Servicedesk [at] lu [dot] se (Servicedesk[at]lu[dot]se)
- Om du är student kan du besöka en studentreception.
Nej. Julen i år innebär många så kallade klämdagar, vilket gör att medarbetarna på Lunds universitet har ledigt från 21 december till och med 1 januari. Så först 2 januari kan exempelvis medarbetare vid Servicedesk och receptioner vara på plats igen.
När du bytt lösenordet och ska börja använda datorn, mobilen etc igen
Du behöver byta det sparade lösenordet för ditt LU VPN också.
Guider
Så här byter du ditt sparade lösenord för LU VPN om du har pc
Så här byter du ditt sparade lösenord för LU VPN om du har mac
Bäst är att vara uppkopplad mot Lunds universitets nät när du gör ditt lösenordsbyte. Det kan vara genom eduroam, fast uppkoppling (med kabel) eller LU VPN (om på distans).
Har du PC kan du sedan göra så här:
- Lås datorn med tangenterna Win + L
- Logga sedan in med det nya lösenordet.
- Skulle det inte fungera och problemet kvarstår behöver nedan supportguide följas.
Guide
Nya lösenordet fungerar inte för inloggning till datorn (PC)
L:, S: eller R: är gemensamma mappar eller lagringsytor som används för dokumentlagring på Lunds universitet.
Om du inte kommer in i mapparna efter lösenordsbyte:
- Börja med att starta om din dator. Logga in med ditt nya lösenord.
- Om det inte fungerar behöver du följa instruktionerna i guiden nedan för att åtgärda inloggningen till datorn.
- Ifall problemet kvarstår, kontakta Servicedesk för vidare felsökning.
servicedesk [at] lu [dot] se
Guide
Nya lösenordet fungerar inte för inloggning till datorn - PC
Det kan dröja innan ditt nya lösenord slår igenom i alla system. Använd ditt gamla lösenord tills det nya slår igenom.
Om du har en hanterad (managerad) dator använder du ditt "Lucat-lösenord” (alltså lösenordet till ditt LU-konto) när du loggar in till datorn. När du byter lösenordet behöver datorn hämta in information om att detta gjorts. Det brukar ske automatiskt efter en viss tid, men har det nya lösenordet inte uppdaterats dagen efter går det att tvinga datorn.
Guide
Nya lösenordet fungerar inte för inloggning till datorn (PC)
Eduroam är det trådlösa nätverket som finns på Lunds universitet och på många andra universitet runt om i världen.
- Om du är medarbetare på Lunds universitet kan du ha en hanterad (managerad) dator. Du bör få upp en inloggningsruta efter att din nuvarande session med Eduroam gått ut. Ange ditt eget Lucat-ID med @lu.se samt det nya lösenordet du valt.
- För mobiler (Iphone, Android etc) kan man behöva "glömma" Eduroam i inställningarna och därefter ansluta på nytt enligt guiderna nedan. Sedan använder du appen Geteduroam för att logga in igen, se guide nedan.
- Prova också att starta om datorn.
Guider
“Glömma” Eduroam-lösenordet
Så här “glömmer” du Eduroam-lösenordet på en Android-telefon (Samsung etc)
Så här "glömmer" du Eduroam-lösenordet på en iOS-telefon (Iphone etc)
Så här "glömmer" du Eduroam-lösenordet på pc
Fler supportguider för att "glömma" Eduroam-lösenordet hittar du här.
Guide till Eduroam
Geteduroam guider för Android (Samsung etc)
Du måste logga in med det nya lösenordet på din e-post. Då uppdateras lösenordet till din Outlook-kalender samtidigt. Det gäller även för e-post-appen på mobilen.
Guide
Om du ändrar lösenordet i Teams så uppdateras de andra delarna av Office365 – som Excel, Word och Outlook – också.
Guide
Det kan ta en stund innan lösenordet slår igenom. Vänta en liten stund och prova igen.
Fler svar på vanliga frågor
Om du matar in ett felaktigt lösenord flera gånger i samma tjänst, kan tjänsten upplevas som låst. Vänta i cirka tjugo minuter och försök igen med rätt lösenord, så ska det gå bra.
Om du är medarbetare på Lunds universitet kan du ha en hanterad (även kallad managerad) dator. Inställningar, säkerheten och uppdateringar hanteras centralt av sektion IT och fakultets-IT-organisationerna.
De hanterade datorerna ingår i pc.lu.se- eller mac.lu.se-miljöerna. Dessa har exempelvis applikationerna Software Center eller Self Service installerade.
Nej, det går bra ändå. Det underlättar att använda sig av LU VPN, men om det av olika skäl inte är tillgängligt går det att byta ändå.
Om du måste uppsöka reception eller katalogadministratör för att få en engångskod, måste du ta med dig din fysiska legitimation, till exempel ID-kort, pass eller körkort.
LU Servicedesk
support.lu.se
Telefon: 046-222 90 00
E-post: servicedesk@lu.se
Servicedesk har öppet måndag-fredag klockan 8-17.
TIPS! Gå igenom informationen på denna sida innan du kontaktar Servicedesk. Om du fortfarande har frågor, kontakta Servicedesk och ange att du redan läst informationen på denna sida men ändå inte kommit vidare. Då kan vi hjälpa dig snabbare och bättre.