På internet propagerar de svenska IS-kvinnorna för sharialag, könssegregation och en patriarkal könshierarki. De motsätter sig jämställdhet, kroppsligt självbestämmande som sex före äktenskapet och abort, kvinnors rätt till utbildning, arbete och möjlighet att ta plats i det offentliga rummet. Trosuppfattningarna tillhör en salafist-jihadistisk tolkning av islam som utövas av få muslimer.
Sociologen och terrorforskaren Henriette Frees Esholdt har analyserat nästan 400 inlägg av text och bilder och 100 videor publicerade på sociala medier av svenska kvinnor med kopplingar till Islamiska staten. Hennes slutsats är att kvinnorna anslöt sig till terroristorganisationen för att de attraherades av dess aggressivt patriarkala världsbild.
– Även om de här kvinnorna underkastar sig könsroller som i ett modernt samhälle framstår som traditionalistiska och reaktionära, anser de sig vara starka och fria kvinnor. De tycker att kvinnors frihet och frigörelse inte förstås i termer av västerländsk, liberal feminism. I stället, menar de, är det genom att underkasta sig Gud och hans gudomliga lag som verklig frihet kan uppnås, säger Henriette Frees Esholdt.
Sociala medier
De svenska IS-kvinnorna använder sociala medier för att inspirera varandra och de potentiellt nya ”systrar i tron” som läser deras inlägg. De diskuterar och kritiserar ofta västerländsk liberal feminism och försöker upprätthålla traditionella könsnormer genom att kommentera sexualitet, kläder, relationer och beteende de anser är fel.
– De ser ner på västerländska kvinnor. Enligt dem är västerländska kvinnor offer för mediernas propaganda och förtryckta sexobjekt som lurats att tro att kvinnors frigörelse ligger i självständighet och rätten att uttrycka sig hur man vill. De föraktar och skrattar åt internationella kvinnodagen eftersom de anser att i islam är varje dag en kvinnodag, säger Henriette Frees Esholdt.
Ingen passiv process
Enligt henne har kvinnor haft en framstående roll i IS rekrytering – särskilt av andra kvinnor. Hennes forskning motsäger uppfattningen att kvinnor som anslutit till terrorgruppen manipulerats och övertygats av skumma män att flytta till IS-kontrollerade områden.
– Kvinnors radikalisering framställs felaktigt som en passiv process och döljer det faktum att kvinnor själva aktivt deltar i rekryteringen av andra kvinnor.
Forskningen visar att IS strategiskt använt könssegregering och traditionella könsroller för att locka till sig och integrera kvinnor i organisationen. Henriette Frees Esholdt understryker att vi bör vara uppmärksamma på könsegregering – båda i online och offline miljöer – och social kontroll av traditionella könsnormer eftersom detta kan tyda på en pågående radikalisering.