Varför är kommunikation viktigt?

Leende kvinna klädd i blått. Foto
Johanna Sandahl är universitetets nya kommunikationsdirektör. Foto: Jan Olsson

Hallå Johanna Sandahl, som efter att ha jobbat ett och ett halvt år med internkommunikation på Malmö stads stadskontor återvänder till Lunds universitet och blir kommunikationsdirektör. Varför är kommunikation viktigt?

– För att vi får saker att hända när vi kommunicerar. Kommunikation handlar om att dela information, dela kunskap, bygga relationer och att skapa effekter – både internt och externt.

Vilken är den största missuppfatt­ningen om kommunikation?
– Att det är något som kommunikatörer gör. Alla kommunicerar dagligen och hela tiden och det är så det ska vara. Det vi kommunikatörer kan göra är att underlätta, stödja, bygga och till viss del styra strukturer och plattformar som andra sedan kan verka i när de kommunicerar.

Vad driver dig i arbetet?
– Jag tycker om att förändra och få saker gjorda och att se effekterna av det arbetet. Förändringstrycket är jättestarkt i vår bransch, det går helt enkelt inte att bara förvalta det som redan finns för då blir man snabbt irrelevant och gör inte rätt saker. En annan sak som är jätteviktig för mig är att få jobba i en organisation vars värderingar och uppdrag jag tror på.

Berätta kort om din bakgrund!
– Jag har läst både biomedicin och kommunikation här vid Lunds universitet. Sedan har jag jobbat länge som kommunikatör och kommunikationschef på Medicinska fakulteten och nu senast har jag varit en vända i Malmö stad där jag jobbat med internkommunikation.

Vad tar du med dig från Malmö stad?
– Det roligaste var att jag jobbade tätt tillsammans med HR och vi gifte ihop våra perspektiv. Samarbetet med HR är absolut något som jag tar med mig hit. Det har tagits steg redan men fullt så integrerat som det var i Malmö stad är det inte här.

Vad är det första du gör som ny kommunikationsdirektör?
– Det är att träffa väldigt många människor. Organisationen som jag lämnade är inte densamma som jag kommer tillbaka till. Uppdraget är också ett helt annat.

Hur vill du på sikt utveckla kommunikationsarbetet?
– Det är något som jag måste diskutera med universitetsledningen, sektionen och fakulteterna. Men det jag kan säga är att jag vill öka samarbetet inom Lunds universitet ännu mer. Det handlar om att hitta nya, smarta sätt för hur olika funktioner inom kommunikationen dockar i varandra. Ett exempel är att jag tror att vi kan prata ihop oss mer med fakulteterna om hur vi prioriterar kommunikationsarbetet tillsammans. Det påminner om forskare som sitter på olika institutioner men hittar varandra och går samman i olika forskningsprojekt. Det här görs jättemycket redan, men jag tror att det arbetet kan accelerera.

Vad krävs för att du om ett år ska vara nöjd med vad du åstadkommit?
– Oj, vilken bra fråga. Jag gillar ju att arbeta med förändringar så jag är nöjd om vi har tagit ett par steg inom de områden som vi tillsammans med universitetsledningen och fakulteterna kommer att prioritera.